Od banerów do wirtualnych koncertów – jak Internet zmienił marketing i konsumentów
Słowa kluczowe:
Web 3.0, metaverse, digital natives, technologie immersyjne, digital immigrantsAbstrakt
Artykuł podejmuje temat marketingu w erze Web 3.0 i metaverse, analizując jego potencjał oraz wyzwania z perspektywy konsumentów. Celem pracy było zbadanie stopnia świadomości badanych wobec nowych technologii (AI, blockchain, NFT, VR, AR), ich doświadczeń z platformami metaverse oraz opinii dotyczących inwestycji marek w te środowiska. Szczególną uwagę zwrócono na różnice międzypokoleniowe pomiędzy digital natives a digital immigrants. Badanie przeprowadzono metodą ankiety internetowej (CAWI) na próbie 103 respondentów. Wyniki wskazują, że znajomość pojęć Web 3.0 i NFT jest wciąż ograniczona, a stosunek konsumentów do nowych technologii pozostaje niejednoznaczny. Młodsi respondenci częściej przejawiają otwartość na innowacje i eksperymenty w marketingu, natomiast starsze pokolenia wykazują większą ostrożność i sceptycyzm. Odpowiedzi otwarte ukazują ambiwalentny obraz: Web 3.0 i metaverse kojarzone są zarówno
z przyszłością i innowacyjnością, jak i z zagrożeniami w obszarze prywatności i kontroli.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe