Ruchy narodowe w Polsce wobec cywilizacji łacińskiej w dyskursie czasopisma „Opoka w Kraju”
Słowa kluczowe:
ruchy narodowe w Polsce, cywilizacja łacińska, Feliks Koneczny, Maciej Giertych, „Opoka w KrajuAbstrakt
Czasopismo „Opoka w Kraju”, które redaguje profesor Maciej Giertych poświęca wiele uwagi zagadnieniom cywilizacji zachodniej. W tym ujęciu jest wierny koncepcjom Feliksa Konecznego, który uważa ideę narodową jako wysoce pozytywny element rozwoju danej kultury w cywilizacji łacińskiej. To stanowisko jest w opozycji do rozważań Arnolda Josepha Toynbee’ego, który w tym kontekście dopatruje się sygnałów schyłku cywilizacji zachodniej. Ruchy narodowe, zarówno w okresie międzywojennym, jak i obecnie, opowiadały się za demokracją i silną rolą Kościoła katolickiego w Polsce jako ostoi cywilizacji łacińskiej. Jednocześnie silnie zwalczały wszelkie przejawy wodzostwa w życiu politycznym. Celem artykułu jest ukazanie tych zasad cywilizacji łacińskiej, które najczęściej implementowały w swojej działalności ruchy narodowe w Polsce.
Downloads
Bibliografia
Akty prawne
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm).
Druki zwarte i czasopisma
Borzym S., Rybarskiego uzasadnienie koncepcji państwa narodowego, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 2008, nr 53.
Dec I., Personalizm, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, t. 8, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2007.
Friszke A., O kształt niepodległej, Warszawa 1989. Giertych M., Wy, młode pokolenie!, „Opoka w Kraju” 2010, nr 74 (95).
Giertych M., Zmierzch socjalizmu, „Opoka w Kraju” 2011, nr 75 (96).
Giertych M., Koneczny komentuje Unię Europejską zza grobu, „Opoka w Kraju” 2012, nr 78 (99).
Giertych M., Fronty przyszłych konfliktów, „Opoka w Kraju” 2013, nr 83 (104).
Giertych M., Toynbee, „Opoka w Kraju” 2015, nr 88 (109). Giertych M., Świat łaciński, „Opoka w Kraju” 2016, nr 92 (113).
Giertych M.,Wybory, „Opoka w Kraju” 2019, nr 100 (121).
Giertych M., Fratelli tutti, „Opoka w Kraju” 2020, nr 104 (125).
Giertych M., Quigley o fenomenie niemieckim, „Opoka w Kraju” 2021, nr 105 (126).
Koneczny F., Polskie Logos a Ethos – Roztrząsanie o znaczeniu i celu Polski, t. 1, Poznań–Warszawa 1921.
Koneczny F., Polskie Logos a Ethos – Roztrząsanie o znaczeniu i celu Polski, t. 2, Poznań–Warszawa 1921.
Koneczny F., O wielości cywilizacyj, Kraków 1935.
Koneczny F., O ład w historii, Londyn 1977.
Koneczny F., Prawa dziejowe, Londyn 1982.
Koneczny F., O wielości cywilizacji, Kraków 1996.
Koneczny F., Prawa dziejowe, Komorów 1997.
Koneczny F., Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej, Warszawa–Komorów 2001.
Kuriański M., Feliksa Konecznego (1862–1949) charakterystyka siedmiu cywilizacji, cz. I: Cywilizacje starożytne, „Perspectiva Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2011, nr 1 (18).
Szuppe P., Bizantynizm niemiecki według historiozofii Feliksa Konecznego, „Studia Sandomierskie” 2013, nr 2.
Toynbee A.J., Studium historii, skrót dokonany przez D. C. Somervella, tłum. i przedmową opatrzył J. Marzęcki, Warszawa 2000.