O specyfice wykładowców seniorów (między andragogiką a terapią)

Autor

Słowa kluczowe:

studia 50 plus, studia UTW, nauczyciele akademiccy, kształcenie dorosłych, kształcenie bezinteresowne jako terapia

Abstrakt

W najbliższej przyszłości zaznaczać się będą dwa przeciwstawne zjawiska: wydłużania okresu edukacji obowiązkowej oraz powszechnego uczestnictwa w kształceniu ustawicznym. To ostatnie może być realizowane zarówno w formule UTW, jak i w formule regularnych zajęć dla grup uczniów lub studentów 50 plus. Mimo że liczba takich inicjatyw jest bardzo duża nie rozwiązała jeszcze kwestii przygotowania wykładowców dla tych form edukacji seniorów. Może a niekiedy już generuje to napięcia, co uwidaczniało się w studiach stacjonarnych formuły 50 plus realizowanych w Akademii Pomorskiej w Słupsku. Oznacza to konieczność sprofesjonalizowania nauczycieli dla tych form edukacyjnych, aby możliwe było zróżnicowanie między zajęciami na standardowych studiach stacjonarnych a zajęciami w formule studiów stacjonarnych od 50 plus do UTW.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Böhme G., Die Entwicklung einer Institution- eine Bildungsgeschichte, Zeit haben Und Zeit finden, Idstein 1993.

Böhme G., Studium im Alter. Handbuch Bildung im Dritten Lebensalter, Frankfurt am Main 2001.

Halicki J., Informator sekcji UTW przy PTG, 1999/2000, Warszawa 2001.

Homplewicz J., Gerontologia wyzwaniem dla pedagogiki XXI wieku. Wykład inauguracyjny wygłoszony na uroczystości XX-lecia UTW przy UR w Rzeszowie 20 czerwca 2003 roku. W uzupełnieniu Księgi Pamiątkowej XX-lecia UTW w Rzeszowie, Rzeszów 2003.

Matalkiewicz A,, Edukacja seniorów w Wielkiej Brytanii – Uniwersytet Trzeciego Wieku, Edukacja Dorosłych 2/2003.

Wesołowska E.A., Uniwersytet Trzeciego Wieku w Toruniu, Edukacja Dorosłych 1/1994.

Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-30

Jak cytować

Kowalczyk, M. (2018). O specyfice wykładowców seniorów (między andragogiką a terapią). Cywilizacja I Polityka, (16), 49–55. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/cywilizacja/article/view/9381

Numer

Dział

Artykuły