Miękka siła Chin. Wpływ soft power na wizerunek Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce

Autor

Abstrakt

This article discusses the soft power of China and its impact on public opinion in Poland. It examines various aspects of Chinese culture, politics, and economy, as well as the tools used by China to promote its soft power in Poland. The article presents the results of the survey, which show that the overall opinion of China in Poland is neutral, despite China’s efforts to promote its soft power in the country. However, the survey also reveals that Polish respondents have a positive view of Chinese culture and economy, while their perception of Chinese politics is negative. The article concludes that China’s soft power in Poland is still limited, but it has the potential to grow in the future, particularly through the promotion of Chinese culture and the Chinese economy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

After the storm comes sunshine, https://global.chinadaily.com.cn/a/202004/08/WS5e8d2208a310aeaeeed50a3f.html (dostęp: 18.07.2022).

Brand Finance’s Global Soft Power Index 2022, https://brandirectory.com/softpower/ (dostęp: 3.03.2022).

Brona A., Turcsányi R.Q., Šimalčík M., Kironská K., Sedláková R., Polish public opinion on China in the age of COVID-19, Central European Institute of Asian Studies, 2021, https://ceias.eu/ wp-content/uploads/2021/03/PL-poll-report.pdf (dostęp: 8.08.2022).

Brzeski P., China Retains Global Box Office Crown With $7.3B in 2021, Down 26 Percent From 2019, „The Hollywood Reporter”, 3.01.2022, https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/china-tops-global-box-office-2021-1235069251/ (dostęp: 18.06.2022).

CEIAS, Survey: Europeans’ views of China in the age of COVID-19, https://ceias.eu/survey-europeans-views-of-china-in-the-age-of-covid-19/ (dostęp: 18.07.2022).

Cîndea G., Iulia E., Culture -China’s Choice in Soft Power. A Case Study on the Political and Intellectual Chinese Discourse on Soft Power Culture, „Dialogos” 2018, vol. 18.

Covid-19 and China’s Soft-Power Ambitions, https://asiafoundation.org/2020/04/29/covid-19-andchinas-soft-power-ambitions/ (dostęp: 18.07.2022).

d’Hooghe I., The Rise of China’s Public Diplomacy, „Clingendael Diplomacy Papers” 2007, no. 12.

DS, Chiny ratują Ukrainę z opresji. Zamówienie wypełni 10–12 statków, „Business Insider”, 28.09.2023, https://businessinsider.com.pl/gospodarka/zboze-z-ukrainy-chiny-ratuja-naszych-sasiadowz-opresji/e0mb83k (dostęp: 5.10.2023).

Edney K., Soft Power and the Chinese Propaganda System, „Journal of Contemporary China” 2012, vol. 21.

Gang Qin, Chinese ambassador: Where we stand on Ukraine, „Washington Post”, 15.03.2022, https:// www.washingtonpost.com/opinions/2022/03/15/china-ambassador-us-where-we-stand-inukraine/ (dostęp: 18.07.2022).

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Gorgol P., O słabnącym soft power Stanów Zjednoczonych, http://www.politykaglobalna.pl/2013/08/ o-slabnacym-soft-power-stanow-zjednoczonych/ (dostęp: 3.03.2022).

Góralczyk B., Geostrategia Xi Jinpinga, „Rocznik Strategiczny” 2016, nr 22. Hong Y., Reading the Twelfth Five-Year Plan: China’s Communication-Driven Mode of Economic Restructuring, „International Journal of Communication” 2011, vol. 5.

Hossain F., Coronavirus (COVID-19) pandemic: Pros and cons of China’s soft power projection, „Asian Politics & Policy” 2021, vol. 4.

Instytut Boyma, Chiny „dobrą siłą” dla Ukrainy?, 22-03-2022, https://www.wnp.pl/rynki-zagraniczne/chiny-dobra-sila-dla-ukrainy,557623.html (dostęp: 18.07.2022).

IPSOS, 46% say that they are interested in the upcoming Beijing Winter Olympics, https://www.ipsos. com/en/global-public-attitudes-beijing-winter-olympics-2022 (dostęp: 6.08.2022).

Jakubowski J., Wielkie imprezy sportowe w służbie budowania wizerunku państw. Przykład grupy BRIC, „Refleksje” 2012, numer specjalny.

Kovba D., Мягкая сила в китайской политической науке и практике [Miękka siła w chińskiej politologii i praktyce], XX Международная конференция памяти профессора Л.Н. Когана «Культура, личность, общество в современном мире: Методология, опыт эмпирического исследования», 16-18 марта 2017 г [XX Międzynarodowa Konferencja Pamięci Profesora L.N. Kogana „Kultura, osobowość, społeczeństwo we współczesnym świecie: metodologia, doświadczenie badań empirycznych”, 16–18 marca 2017] [b.w.], Jekaterinburg 2017.

Li M., Soft Power. China’s Emerging Strategy in International Politics, Lexington Books, Lanham 2009.

Mikhnevich S.V., Панда на службе дракона: основные направления и механизмы политики «Мягкой силы» Китая [Panda w służbie smoka: główne kierunki i mechanizmy chińskiej polityki „miękkiej siły”], „Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика” [Biuletyn Organizacji Międzynarodowych: Edukacja, Nauka, Nowa Gospodarka] 2014, vol. 9.

Mingwei Z. (red.), Indeks zagadnień kluczowych dla zrozumienia współczesnych Chin, t. 1, tłum. B. -Płotka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.

Nye J., Soft Power: The Means to Success in World Politics, Public Affairs, Harvard 2004.

Papadopol D.B., The „Panda Diplomacy”: China and its public diplomacy, „Monitor Strategic” 2012, vol. 3.

Pew Research Center, China’s Approach to Foreign Policy Gets Largely Negative Reviews in 24-Country Survey, https://www.pewresearch.org/global/2023/07/27/chinas-approach-to-foreign-policy-gets-largely-negative-reviews-in-24-country-survey/ (dostęp: 5.10.2023).

Pew Research Center, U.S. favorability sees one of its steepest recoveries in years from 2020 to 2021, https://www.pewresearch.org/global/2023/07/27/chinas-approach-to-foreign-policy-getslargely-negative-reviews-in-24-country-survey/ (dostęp: 5.10.2023).

Pogorletski A.I., Культурная дипломатия китая как инструмент „мягкой силы” влияния на систему мирохозяйственных связей в период пандемии covid-19 [Chińska dyplomacja kulturalna jako instrument wpływu „miękkiej siły” na system światowych stosunków gospodarczych w okresie pandemii covid-19], „Экономические Отношения” [Stosunki Godpodarcze] 2021, vol. 11.

Public Diplomacy Alumni Association, What is public diplomacy?, https://pdfcoffee.com/publicdiplomacy-alumni-association-pdf-free.html (dostęp: 4.11.2023).

Roguska B., Czy Olimpiada zmieni Chiny?, CBOS, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/ K_147_08.PDF, 2008 (dostęp: 20.07.2022).

Shenyoujia T., China Red Cross Society provides more humanitarian aid for Ukraine, Xinhua News Agency, 15.03.2022, https://eng.yidaiyilu.gov.cn/qwyw/rdxw/227952.htm (dostęp: 18.07.2022).

Trusewicz I., Rośnie uzależnienie Rosji od Chin, „Rzeczpospolita”, 7.07.2022, https://www.rp.pl/ dane-gospodarcze/art36666791-rosnie-uzaleznienie-rosji-od-chin (dostęp: 18.07.2022).

Tzu Lao, Tao Te Ching.Księga drogi i cnoty, tłum. J. Lemański, Miasto Książek, Wrocław 2021.

UNESCO Institute of Statistics, Emerging Markets and the Digitalization of the Film Industry. An Analysis of the 2012 UIS International Survey of Feature Film Statistics, 2013.

Vodyannikov V.A., Глобализация китайских СМИ как метод повышения экономического и политического статуса Китая [Globalizacja chińskich mediów sposobem na podniesienie statusu gospodarczego i politycznego Chin], „Издательство Молодой ученый” (Wydawnictwo Młodych Naukowców) 2021, vol. 24.

Wang J., Soft Power in China. Public Diplomacy through Communication, Palgrave Macmillan, New York 2011.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Bieliński, T., & Janiak, J. (2023). Miękka siła Chin. Wpływ soft power na wizerunek Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, (24), 143–164. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/GSAW/article/view/10367

Numer

Dział

Artykuły