Analiza leksyki socjolektalnej języka tajwańskich influencerów urodowych

Autor

Abstrakt

The significant influence of the Internet on social and economic life has led to the birth of new social and professional groups and innovative forms of communication. It has also influenced changes in the language – the emergence of new lexis, semantic changes, and the incorporation of vocabulary typical of different fields. Such modifications have led to the differentiation of new sociolects, whose distinctiveness is determined by their lexis. One newly formed Internet group consists of beauty influencers, who focus their activities on the broadly defined fields of make-up and cosmetology. The aim of this article is to prove that the language they use can be considered a sociolect. For this purpose, lexis was analysed from twenty-five videos uploaded by Taiwanese creators on the YouTube platform in the first quarter of 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Měizhuāng chǎnyè wǎnghóng shèqún dòngchá bàogàoshū 2020 美妝產業網紅社群洞察報告書 https://www.kolradar.com/reports/2020-beauty-industry-whitepaper?utm_source=blog&utm_medium=blog_content&utm_campaign=blog_whitepaper_2020beauty&utm_content=20200522 (dostęp: 20.06.2022).

Beattie S., Lin L., Reichert S. (eds.), Collins Mandarin Chinese Dictionary Pocket Edition, Collins Publishing, Glasgow 2017.

García-Rapp F., The digital media phenomenon of YouTube beauty gurus: the case of Bubzbeauty, „International Journal of Web-Based Communities” 2016, vol. 12, no. 4.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019.

Kania S., Studia socjolingwistyczne. Skrypt dla studentów filologii polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1995.

Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.

Li Xian 李鍌, Bǎngdān ‘榜單’ [w:] idem, Chóngbiān guóyǔ cídiǎn xiūdìng běn 重編國語辭典修訂本, https://dict.revised.moe.edu.tw/dictView.jsp?ID=17249&word=%E6%A6%9C%E5%96% AE#searchL (dostęp: 5.08.2022).

Li Xian 李鍌, Shèhuì fāngyán ‘社會方言’ [w:] idem, Chóngbiān guóyǔ cídiǎn xiūdìng běn 重編國語辭 典修訂本, , 國家教育研究院 Guójiā Jiàoyù Yánjiùyuàn, https://dict.revised.moe.edu.tw/ dictView.jsp?ID=129404 (dostęp: 14.11.2021).

Michałowski P., Podstawy modelowania terminograficznego, Instytut Rusycystyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.

Piekot T., Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wydawnictwo PWSZ, Wałbrzych 2008.

Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., O najnowszym słownictwie kosmetycznym we współczesnej polskiej leksyce [w:] Odkrywanie słowa – historia i współczesność, red. U. Sokólska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015.

Riboni G., The Youtube Makeup Tutorial Video. A preliminary linguistic analysis of the language of “makeup gurus”, „Lingua e Linguaggi” 2017, no. 21.

Sztompka P., Słownik socjologiczny 1000 pojęć, Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2020. Yang Yunxiu 楊運秀, Guo Fangyu 郭芳伃, Wǎnghóng yèpèiwén de shuìfú xiàoguǒ: huáiyí réngé, shúxīdù jí zhuānyèxìng de yǐngxiǎng 網紅業配文的說服效果: 懷疑人格、熟悉度及專業性的影響, „Marketing Review (Xing Xiao Ping Lun)” 2017, vol. 14, no. 2.

Zabbialini G., “Girl, we are serving looks!”: the influence of drag queen’s language on the “beauty gurus” channels on YouTube, 2019, https://www.academia.edu/39236240/_Girl_we_are_serving_looks_ the_influence_of_drag_queen_s_language_on_the_beauty_gurus_channels_on_YouTube (dostęp: 15.05.2021).

Wykaz źródeł

W przedstawionej analizie wykorzystano materiały udostępnione na następujących kanałach: Hello Catie, 黃小米 (Huáng Xiǎomǐ), 沛莉 Peri (Pèilì), 我是查理 I’m Charlie (Wǒ shì Chálǐ) oraz Kevin 老師 (Kevin lǎoshī).

Cytowane przykłady pochodzą z poniższych materiałów wideo:

擺脫禿頭!你也能養出豐厚的頭髮 || Kevin 想得美 || Best Hair Loss Treatments 2021 bǎituō tūtóu! Nǐ yě néng yǎngchū fēnghòu de tóufā || Kevin xiǎng dé měi || Best Hair Loss Treatments, 11.02.2021, https://www.youtube.com/watch?v=-kLdGPmmFsA

款我最愛的香水&其他的那些香水們

kuǎn wǒ zuì ài de xiāngshuǐ & qítā de nàxiē xiāngshuǐmén, 27.02.2021, https://www.youtube.com/ watch?v=1W3OcwthUYw

過年開運必備!8支顯白氣質紅唇

Guò nián kāiyùn bìbèi!8 zhī xiǎnbái qìzhì hóngchún , 8.02.2021, https://www.youtube.com/watch?v=29_UfChNw0w

年度愛用唇膏 TOP8 。每一色都超級美 2020 Favorite Lipsticks 黃小米 Mii

Niándù ài yòng chúngāo TOP 8。 Měi yī sè dōu chāojí měi 2020 Favorite Lipsticks| Huáng Xiǎomǐ Mii, 1.03.2021, https://www.youtube.com/watch?v=OS1aLH9dRl8

我的冬天愛用分享

Wǒ de dōngtiān ài yòng fēnxiǎng, 7.01.2021, https://www.youtube.com/watch?v=5U5fkiXxnks 妝前妝後也差太多 全臉開架妝容分享

Zhuāng qián zhuāng hòu yě chà tài duō Quán liǎn kāijià zhuāngróng fēnxiǎng, 21.02.2021, https:// www.youtube.com/watch?v=YUKutVlkjSk

Pobrania

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Filek, Z. (2023). Analiza leksyki socjolektalnej języka tajwańskich influencerów urodowych. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, (24), 200–214. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/GSAW/article/view/10370

Numer

Dział

Artykuły