Między Hiroszimą a Auschwitz – polsko-japońska koprodukcja filmu "Ognie są jeszcze żywe"
Abstrakt
In the history of Polish cinema, most international co-productions have involved neighboring countries. One exception is Fires Are Still Alive (Ognie są jeszcze żywe, 1976), directed by Nobito Abe, the first Polish-Japanese co-production, and a rare example of such collaboration to this day. The plot revolves around the legacy of the Second World War’s tragedies in both countries: The Holocaust and the atomic bombing of Hiroshima. While the film failed to achieve commercial or critical success, our aim is not to rehabilitate its artistic value, but to draw attention to its unique transcultural context. We use archival materials and a testimony from a film crew member to reconstruct the production process and reception. Furthermore, we analyze how the film develops and reframes existing discourse on Polish and Japanese national traumas and their universal dimension.
Downloads
Bibliografia
Źródła archiwalne
Archiwum FINA, S-18579, N. Abe, „Ognie są jeszcze żywe”. Scenopis.
Archiwum FINA, Zbiór Archiwaliów, A-344, poz. 105, Stenogram z kolaudacji filmu Ognie są jeszcze żywe.
Narodowe Archiwum Filmowe w Japonii [国立映画アーカイブ 所蔵映画フィルム検索シ ステム], https://nfad.nfaj.go.jp/det.php?data_id=107380 (dostęp: 7.04.2025).
Literatura
Frankl V.E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. A. Czwojdrak, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011.
Hiroyuki S., 548 Unrecorded Youth [548『記録なき青春』], https://tancho.hatenadiary.org/entry/20150222/p3 (dostęp: 7.04.2025).
Imre A., Introduction: Eastern European Cinema from No End to the End (As We Know It) [w:] A Companion to Eastern European Cinemas, ed. A. Imre, Wiley-Blackwell, Chichester 2012.
Iordanova D., Eas t Europe’s Cinema Industries Since 1989: Financing Structure and Studios, „Javnost – The Public” 1999, no. 6.
Katō A., Recepcja Holokaustu w Japonii w perspektywie porównawczej: Auschwitz – Nankin – Hiroszima, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2017, nr 13.
Katō Y., Kazimura S., Hiroshima–Aushubittsu heiwa kōshin: seinen no kiroku [Marsz Pokoju Hiroszima–Auschwitz: zapisy młodzieży], Kobundō, Tokio 1965.
Kawai M., Holocaust Education in Fukuyama, 1.10.2013, https://en.japantravel.com/hiroshima/ holocaust-education-center-fukuyama/6801 (dostęp: 7.04.2025).
Kovács A.B., Screening Modernism: European Art Cinema, 1950–1980, University of Chicago Press, Chicago–London 2007.
Rocznik Statystyczny Kultury 1981, GUS, Warszawa 1982.
Rubach-Kuczewska J., Ognie wciąż płoną, „Trybuna Ludu”, 21.08.1975, nr 193.
Shibata Y., Translational Images of Hiroshima and Nagasaki: Knowledge production and Politics of Representation, Cornell University 2009, praca doktorska, https://ecommons.cornell.edu/server/ api/core/bitstreams/86ac5cb4-0eb6-4683-b165-98239519e176/content (dostęp: 7.04.2025).
Wiśniewski C., Melodramat turystyczno-makabryczny, „Film” 1976, nr 37.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe

