Budowanie marki prestiżowej na przykładzie wybranych azjatyckich koncernów technologicznych
Abstrakt
Proces budowania marki prestiżowej obejmuje dwa typy argumentów: społeczny i personalny. Celem niniejszego artykułu było przedstawienie koncepcji budowania marki prestiżowej w branży technologicznej na przykładzie dwóch konkurencyjnych producentów smartfonów, firmy Samsung i Huawei. W oparciu o założenia strategiczne obu tych marek zweryfikowano ich postrzeganie przez polskich konsumentów w kontekście społecznych i indywidualnych wyznaczników prestiżu. Jak wynika z analizy, marka Samsung niesie z sobą więcej wartości symbolicznych niż marka Huawei, jest też odbierana jako marka pozwalająca lepiej wyrazić indywidualną osobowość użytkownika. W pewnym sensie pokrywa się to z założeniami strategicznymi obu marek, w ramach których Samsung mocno akcentuje indywidualizm, natomiast Huawei stawia bardziej na doskonałość technologiczną. Wyniki i wnioski z przedstawionego badania mogą posłużyć producentom sprzętu elektronicznego jako wskazówka w procesie tworzenia wizerunku marek, których charakter ma być odbierany jako prestiżowy.