Ocena i porównanie wydajności portu Yantai i portu Gdańsk na podstawie polityki obowiązującej w ramach inicjatywy pasa i szlaku
Abstrakt
W artykule poddano analizie interesy handlowe Portu Gdańskiego oraz Portu Yantai z punktu widzenia ich wydajności, korzystając z jakościowych i ilościowych metod badawczych. W oparciu o teorię wydajności w ekonomii zachodniej wyjaśniono przede wszystkim znaczenie wydajności portów oraz dokonano analizy, wskazując na wydajność operacyjną portu, wydajność konfiguracji sieci portowej oraz wydajność promieniowania portu w głąb lądu. Wykazano wzrost wydajności badanych portów oraz systematyczne obniżanie uogólnionych kosztów transportu. Aby zwiększyć porównywalne korzyści z handlu, zastosowano efekt zachęty eksportowej, efekt redukcji barier importowych oraz efekt agregacji-dyfuzji. Na podstawie powyższych wskaźników szacuje się odpowiednio poziom wydajności portów w Yantai i w Gdańsku. Do pomiaru ogólnej wydajności, wydajności czysto technicznej, wydajności skali obu portów oraz do porównania stosunkowo efektywnych jednostek decyzyjnych stosuje się model oparty na skali zwrotu (model CCR), model zmiennego zwrotu (model VRS) i model wydajności (model SE-DEA).