Analiza motywacji, problemów i potrzeb chińskich młodszych nauczycieli języka polskiego jako obcego

Autor

  • Jing Wang Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Huiling Zhang Zhejiang International Studies University
  • Yang Cao Beijing International Studies University, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Abstrakt

With the dynamic development of Chinese Polish Studies since 2018, there has been a growing demand for teachers of Polish as a foreign language who are native Chinese speakers in the labour market of the People’s Republic of China. Nowadays, almost every Polish language centre at a university has its own teaching staff. Many of them are not only quite modest in terms of staff numbers, but also very young in terms of the age and experience of the teachers. Today, both Polish and Chinese language literature still lacks in-depth research on this specific group of glottodidactics. Therefore, the present study aims at getting to know Chinese junior teachers of Polish as a foreign language working at universities, and to gain knowledge about their motivation for their profession, problems and needs at work. From the questionnaire survey of 23 purposively selected respondents, it can be concluded that the greatest motivation of the respondents was related to students and interests in research and/or teaching. The problems they encountered at work were related to insufficient skills, lack of materials and those caused by the work environment. They are most in need of improved teaching methods and techniques, more and better teaching materials and help from masters in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Gębal P.E., Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana” 2014, nr 10, s. 37–49.

Bartkowiak G., Krugielka A., Postawy nauczycieli akademickich 55 plus wobec pracy zawodowej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2019, nr 4, s. 212–221.

Padzik D., Nauczyciel XXI wieku – role i wyzwania, „Języki Obce w Szkole” 2021, nr 2, s. 83–88.

Malejka J., Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2021, t. 30, s. 187–206.

Nauka polskiego w Chinach, Instytut Polski – Wydział Kultury Ambasady RP w Pekinie, https://instytutpolski.pl/beijing/pl/nauka-polskiego-w-chinach/ (dostęp: 1.08.2021).

Wén Qiūfāng (文秋芳), Zhāng Hóng (张虹), Woˇ guó gāo xiào fēi tōng yòng wài yuˇ jiào shī miàn lín de tiaˇo zhàn yuˇ kùn jìng: yī xiàng zhì xìng yán jiū (我国高校非通用外语教师面临的挑战与困境: 一项质性研究) [Rozwój kariery akademickich nauczycieli mniej popularnych języków obcych: wyzwania i dylematy], „Zhōngguó Wàiyuˇ” („中国外语”) [Foreign Languages in China] 2017, vol. 14, no. 06, s. 96–100.

Zawadzka E., Nauczyciele Języków Obcych w dobie przemian, Kraków 2014.

Pobrania

Opublikowane

2022-08-29

Jak cytować

Wang, J. ., Zhang , H. ., & Cao , Y. . (2022). Analiza motywacji, problemów i potrzeb chińskich młodszych nauczycieli języka polskiego jako obcego. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, (21), 129–145. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/GSAW/article/view/7157

Numer

Dział

Artykuły