Jak sójka za morze, czyli pomóż mi chcieć wykonać zadanie Boże. Prokrastynacja studencka w świetle badań oraz praktyczne możliwości rozwiązania problemu z perspektywy dydaktyka akademickiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/head.2023.1.07

Słowa kluczowe:

prokrastynacja, siła woli, emocje, motywacja, poczucie sprawczości

Abstrakt

Tekst dotyczy problem prokrastynacji akademickiej jako zjawiska powszechnego wśród studentów, na co wskazują zarówno badania, jak i osobiste obserwacje Autora. Podane zostały możliwe przyczyny tego zjawiska w świetle najnowszych badań. Wskazują one na jego wieloaspektowość i wieloprzyczynowość. Druga część tekstu podaje nauczycielom akademickim kilka sposobów na to, jak mogliby pomóc studentom zredukować nasilenie tego problemu w ramach prowadzonych przez nich kursów i pojedynczych zajęć dydaktycznych.

Bibliografia

Beswick, G., & Mann, L. (1994). State orientation and procrastination. Volition and personality: Action versus state orientation, 23, 391-396.

Chun Chu, A. H., & Choi, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of" active" procrastination behavior on attitudes and performance. The Journal of Social Psychology, 145(3), 245-264.

Corkin, D. M., Shirley, L. Y., & Lindt, S. F. (2011). Comparing active delay and procrastination from a selfregulated learning perspective. Learning and Individual Differences, 21(5), 602-606.

Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33.

Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination. European Psychologist.

O'Brien, W. K. (2000). Applying the transtheoretical model to academic procrastination. University of Houston.

Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2000). I’ll go to the library later: The relationship between academic procrastination and library anxiety. College & Research Libraries, 61(1), 45-54.

Özer, B. U. (2011). A cross sectional study on procrastination: who procrastinate more. In International Conference on Education Research and Innovation (Vol. 18, No. 1, pp. 34-37).

Pychyl, T. A., & Sirois, F. M. (2016). Procrastination, emotion regulation, and well-being. In Procrastination, health, and well-being (pp. 163-188). Academic Press.

Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387.

Sabini, J., & Silver, M. (1982). Some senses of subjective. Explaining human behavior, 71-91.

Schraw, G., Wadkins, T., & Olafson, L. (2007). Doing the things, we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12.

Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503.

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65.

Steel, P., & Ferrari, J. (2013). Sex, education, and procrastination: An epidemiological study of procrastinators’ characteristics from a global sample. European Journal of Personality, 27(1), 51- 58.

Steel, P., & Klingsieck, K. B. (2016). Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, 51(1), 36-46.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Grzegorczyk, G. (2023). Jak sójka za morze, czyli pomóż mi chcieć wykonać zadanie Boże. Prokrastynacja studencka w świetle badań oraz praktyczne możliwości rozwiązania problemu z perspektywy dydaktyka akademickiego. Horyzonty Edukacji Akademickiej, (1), 78–87. https://doi.org/10.26881/head.2023.1.07

Numer

Dział

Artykuły