10 lat tutoringu na Wydziale Oceanografii i Geografii UG z perspektywy studentów, absolwentów i tutorów
DOI:
https://doi.org/10.26881/head.2024.2.05Słowa kluczowe:
tutoring, tutor, tutee, dydaktyka akademicka, edukacja spersonalizowanaAbstrakt
Wydział Oceanografii i Geografii UG był pierwszym wydziałem w Polsce, który w sposób systemowy i sformalizowany wprowadził do swojej oferty edukacyjnej tutoring. Stało się to w roku akademickim 2014/2015. Od tego czasu 166 studentów pod opieką 27 tutorów zrealizowało łącznie niemal 200 tutoriali. Praca prezentuje wyniki ankiet, jakie przeprowadzono wśród studentów, absolwentów oraz tutorów Wydziału. Studenci jako główny motyw udziału w tutoringu i korzyść wskazywali rozwój indywidualnych zainteresowań, rozwój umiejętności badacza i kompetencji miękkich. Absolwenci studiów z perspektywy czasu wskazywali ponadto na bezpośredni kontakt z nauczycielem oraz większe szanse na rynku pracy. Tutorzy, choć wskazują na różne trudności w realizacji programu tutorskiego, jak brak rozwiązań systemowych na poziomie uczelni, bardzo cenią sobie satysfakcję, jaką czerpią z pracy ze studentem i możliwości towarzyszenia mu w rozwoju, jak również rozwój osobisty, jakiego doświadczają w procesie tutoringu.
Bibliografia
Baza tutorów CDDiT UG, dostępny na https://cddit.ug.edu.pl/bazatutorow/ (otwarty 19.07.2024).
Brdulak, J., Glińska-Lewczuk, K., Janus-Sitarz, A., Uriasz, J. (2021). A Masters of Didactics Model for University Teaching and Tutoring. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Edukacji, dostępny na https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2024/0614/143733-20240109-tutoring-w-ksztalceniuakademickim-.pdf (otwarty 19.07.2024).
Dąbrowska, I., Dąbrowska, M. (2022). Tutoring w środowisku akademickim: od indywidualnego doświadczenia pracy z tutorem do tutoringu rówieśniczego. “Rozprawy Społeczne “, nr 16(1), s. 1-19.
Kolasa D. (2022). Nie metoda, nie technika, ale raczej podejście do pracy z drugim człowiekiem – tutoring oczami tutora. „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, s. 122–143.
Kowalkowska A., Przybylska L. (2023). Praktyka tutorska w Uniwersytecie Gdańskim, „Horyzonty Edukacji Akademickiej”, z. 1, s. 88-115.
Machowska-Okrój S. (2023). Tutoring jako metoda rozwoju studenta w kontekście obowiązującego paradygmatu oraz jako element doskonalenia jakości kształcenia. „Teoria i Praktyka Dydaktyki Akademickiej”, tom 2, nr 1, s. 1-20.
Przybylska L. (2015). Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego – motywy zaangażowania w nowa ofertę dydaktyczną. „Annales UMCS,” Sectio B, Vol. LXX, z. 1, s. 153-167.
Przybylska L. (2017). Jak przygotować fotoesej. „Tutoring Gedanensis”, z. 2(2), s. 7-12.
Ratajczak S. (2016). Tutoring akademicki – korzyści dla studenta, nauczyciela i uczelni wyższej. „Kultura i Edukacja”, nr 3 (113), s. 154–171.
Szymczak E., Malinowska M. (2015). Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. W: Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.). „Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków”. Warszawa: Oficyna aWolters Kluwer Business, s. 239-244.
Szymczak E., Malinowska M. (2018). Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersutetu Gdańskiego. W: Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.). „Tutoring. Teoria, praktyka. Studia przypadków”. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 247-257.
Tykarska M., Jarzembińska B., Konarzewska Z., Nuc Z., Górzkowska M., Janas U. (2018). Projekt edukacyjny prowadzony metodą Problem Based Learning „ZATOKA – chrońmy przyrodę i rozwijajmy turystykę”. „Tutoring Gedanensis”, z.3(2), s. 47–56.
Złoch I., Błaszczyk A. (2021). Czy peer collaboration może stać się obszarem swobodnego rozwoju naukowego? „Tutoring Gedanensis”, z. 6(1), s. 58-64.