10 lat tutoringu na Wydziale Oceanografii i Geografii UG z perspektywy studentów, absolwentów i tutorów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/head.2024.2.05

Słowa kluczowe:

tutoring, tutor, tutee, dydaktyka akademicka, edukacja spersonalizowana

Abstrakt

Wydział Oceanografii i Geografii UG był pierwszym wydziałem w Polsce, który w sposób systemowy i sformalizowany wprowadził do swojej oferty edukacyjnej tutoring. Stało się to w roku akademickim 2014/2015. Od tego czasu 166 studentów pod opieką 27 tutorów zrealizowało łącznie niemal 200 tutoriali. Praca prezentuje wyniki ankiet, jakie przeprowadzono wśród studentów, absolwentów oraz tutorów Wydziału. Studenci jako główny motyw udziału w tutoringu i korzyść wskazywali rozwój indywidualnych zainteresowań, rozwój umiejętności badacza i kompetencji miękkich. Absolwenci studiów z perspektywy czasu wskazywali ponadto na bezpośredni kontakt z nauczycielem oraz większe szanse na rynku pracy. Tutorzy, choć wskazują na różne trudności w realizacji programu tutorskiego, jak brak rozwiązań systemowych na poziomie uczelni, bardzo cenią sobie satysfakcję, jaką czerpią z pracy ze studentem i możliwości towarzyszenia mu w rozwoju, jak również rozwój osobisty, jakiego doświadczają w procesie tutoringu.

Bibliografia

Baza tutorów CDDiT UG, dostępny na https://cddit.ug.edu.pl/bazatutorow/ (otwarty 19.07.2024).

Brdulak, J., Glińska-Lewczuk, K., Janus-Sitarz, A., Uriasz, J. (2021). A Masters of Didactics Model for University Teaching and Tutoring. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Edukacji, dostępny na https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2024/0614/143733-20240109-tutoring-w-ksztalceniuakademickim-.pdf (otwarty 19.07.2024).

Dąbrowska, I., Dąbrowska, M. (2022). Tutoring w środowisku akademickim: od indywidualnego doświadczenia pracy z tutorem do tutoringu rówieśniczego. “Rozprawy Społeczne “, nr 16(1), s. 1-19.

Kolasa D. (2022). Nie metoda, nie technika, ale raczej podejście do pracy z drugim człowiekiem – tutoring oczami tutora. „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2, s. 122–143.

Kowalkowska A., Przybylska L. (2023). Praktyka tutorska w Uniwersytecie Gdańskim, „Horyzonty Edukacji Akademickiej”, z. 1, s. 88-115.

Machowska-Okrój S. (2023). Tutoring jako metoda rozwoju studenta w kontekście obowiązującego paradygmatu oraz jako element doskonalenia jakości kształcenia. „Teoria i Praktyka Dydaktyki Akademickiej”, tom 2, nr 1, s. 1-20.

Przybylska L. (2015). Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego – motywy zaangażowania w nowa ofertę dydaktyczną. „Annales UMCS,” Sectio B, Vol. LXX, z. 1, s. 153-167.

Przybylska L. (2017). Jak przygotować fotoesej. „Tutoring Gedanensis”, z. 2(2), s. 7-12.

Ratajczak S. (2016). Tutoring akademicki – korzyści dla studenta, nauczyciela i uczelni wyższej. „Kultura i Edukacja”, nr 3 (113), s. 154–171.

Szymczak E., Malinowska M. (2015). Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. W: Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.). „Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków”. Warszawa: Oficyna aWolters Kluwer Business, s. 239-244.

Szymczak E., Malinowska M. (2018). Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersutetu Gdańskiego. W: Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.). „Tutoring. Teoria, praktyka. Studia przypadków”. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 247-257.

Tykarska M., Jarzembińska B., Konarzewska Z., Nuc Z., Górzkowska M., Janas U. (2018). Projekt edukacyjny prowadzony metodą Problem Based Learning „ZATOKA – chrońmy przyrodę i rozwijajmy turystykę”. „Tutoring Gedanensis”, z.3(2), s. 47–56.

Złoch I., Błaszczyk A. (2021). Czy peer collaboration może stać się obszarem swobodnego rozwoju naukowego? „Tutoring Gedanensis”, z. 6(1), s. 58-64.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-13

Jak cytować

Malinowska , M. (2024). 10 lat tutoringu na Wydziale Oceanografii i Geografii UG z perspektywy studentów, absolwentów i tutorów . Horyzonty Edukacji Akademickiej, (2), 87–116. https://doi.org/10.26881/head.2024.2.05

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora

Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.