Wykorzystanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w dydaktyce akademickiej
DOI:
https://doi.org/10.26881/head.2024.2.04Słowa kluczowe:
podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, dydaktyka akademicka, motywacja studentów, autonomia studentów, interakcja dydaktycznaAbstrakt
Współczesna edukacja akademicka staje w obliczu konieczności skutecznych metod dydaktycznych, które będą uwzględniać dynamikę potrzeb nowego pokolenia studentów. Celem niniejszego artykułu jest omówienie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach (PSR) jako potencjalnie skutecznej metody wspierającej dydaktykę. Przeprowadzona w niniejszym tekście analiza opiera się na przeglądzie literatury naukowej dotyczącej zastosowania PSR w edukacji, uwzględniając jej zalety, takie jak wspieranie motywacji i autonomii studentów, oraz potencjalne ograniczenia, np. trudności implementacyjne. Wyniki tej analizy wskazują, że PSR zawiera w sobie potencjał do lepszego wspierania studentów w nauce poprzez zwrócenie się ku ich zasobom osobistym i wskazaniu stojących przed nimi możliwości. Konkludując, PSR, mimo pewnych wyzwań, stanowi obiecującą metodę, która może znacząco zmienić tradycyjne podejście do dydaktyki akademickiej.
Bibliografia
Bannink, F. P. (2007). Solution-focused brief therapy. Journal of Contemporary Psychotherapy, 37(2), 87-94.
Berg, I. K., Steiner, T. (2003). Children's solution work. Norton & Company.
Biggs, J., Tang, C., Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university 5e. McGraw-Hill ducation.
Chi, M. T. H. (2009). Active-constructive-interactive: A conceptual framework for differentiating learning activities. Topics in Cognitive Science, 1(1), 73–105.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2000). The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the SelfDetermination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
De Jong, P., Berg, I. K. (2001). Interviewing for solutions (2nd ed.). Cengage Learning. De Shazer, S. (1985). Keys to solution in brief therapy. Norton & Company.
Devlin, M. (2006). Solution-focused Work in Individual Academic Development. International Journal for Academic Development.
Franklin, C., Trepper, T. S., Gingerich, W. J., McCollum, E. E. (Eds.). (2012). Solution-focused brief therapy: A handbook of evidence-based practice. Oxford University Press.
Freeman, S., Eddy, S. L., Mcdonough, M., Smith, M. K., Okoroafor, N., Jordt, H., Wenderoth, M. P. (2014). Active Learning Increases Students’ Performance in Science, Engineering, and Mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111, 8410-8415.
Gingerich, W. J., Peterson, L. T. (2013). Effectiveness of solution-focused brief therapy: A systematic qualitative review of controlled outcome studies. Research on Social Work Practice, 23(3), 266-283.
Greene, G. J., Lee, M. Y. (2011). Solution-oriented social work practice: An integrative approach to working with client strengths. Oxford University Press.
Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Kim, J. S., Franklin, C. (2009). Solution-focused brief therapy in schools: A review of the outcome literature. Children and Youth Services Review, 31(4), 464-470.
Karpińska-Musiał, B. (2012). Tutoring akademicki jako rekonstrukcja relacji Uczeń–Mistrz wobec umasowienia kształcenia wyższego. Próba wplecenia koncepcji w kontekst wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia jako jednego z kryteriów akredytacji uczelni wyższych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, (2 (40)), 55-70.
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press.
Lave, J., Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Schön, D. A. (2017). The reflective practitioner: How professionals think in action. Routledge.
Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
Sklare, G. B. (2014). Brief counseling that works: A solution-focused therapy approach for school counselors and other mental health professionals. Corwin Press.
Sundman, P. (1997). Solution-focused ideas in social work. Journal of Social Work Practice, 19(2), 159- 166.
Tomlinson, C. A. (2001). How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., Deci, E. L. (2004). Motivating Learning, Performance, and Persistence: The Synergistic Effects of Intrinsic Goal Contents and Autonomy Supportive Contexts. Journal of Personality and Social Psychology, 87(2), 246–260.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70.