Rola empowermentu w transformacji konfliktów biznesowych

Autor

  • Radosław Ronowicz Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2023.13.07

Słowa kluczowe:

empowerment, transformacja konfliktu, działalność gospodarcza, nowoczesna mediacja, rozwiązywanie problemów, zarządzanie zasobami ludzkimi

Abstrakt

Rozstrzyganie sporów w środowisku zawodowym jest wyjątkowo trudne ze względu na fakt, iż strony konfliktu są ze względu na wspólną pracę przymuszone do współpracy zazwyczaj w długim okresie, co powoduje ewentualne narastanie konfliktu w czasie realizacji kolejnych zadań. Problem staje się poważniejszy w sytuacji, gdy pracownicy uczestniczą w wielu wspólnych projektach, a ich realizacja wymaga wykonywania zadań, które są ze sobą powiązane i zależą od siebie. Z jednej strony poszkodowany jest pracodawca, przez którego zlecony projekt może stać się zagrożony, a z drugiej pojawia się rosnąca presja na pracowników, którzy w ramach projektu muszą ze sobą współpracować i mimo problemów muszą się ze sobą kontaktować w celu realizacji poszczególnych czynności związanych z realizacją celu projektu. Im większa presja na strony konfliktu, tym problem staje się większy, a pracownicy zaangażowani w spór oraz ich otoczenie stają się coraz mniej racjonalni. Niewątpliwie problem konfliktów w trakcie realizacji projektów jest jednym z głównych powodów niepozwalających zrealizować cele, jakie zostały określone na etapie planowania projektu. W literaturze przedmiotu można spotkać wiele narzędzi, które z jednej strony zmniejszają prawdopodobieństwo ewentualnego konfliktu, a z drugiej umożliwiają rozwiązanie powstałej sytuacji kryzysowej. Jednym ze sposobów wyjścia z tej trudnej sytuacji jest transformacja konfliktu, a narzędziem, które można do tego celu wykorzystać, jest empowerment – rozumiany jako wsparcie i wzmocnienie pracowników, które może im pomóc zmienić sposób myślenia i przewartościować racjonalnie ich sytuację w takim kierunku, aby ocenili ją jeszcze raz i samodzielnie wypracowali rozwiązanie powstałej w wyniku konfliktu sytuacji. Prezentowana praca stanowi próbę przedstawienia empowermentu jako stylu zarządzania, który odgrywa ważną rolę w przekształcaniu konfliktów na optymalizację procesów przedsiębiorstwa oraz wykazania, jak ważne jest wzmacnianie pracowników w ich codziennej pracy. Dokonana analiza literatury pozwala zdefiniować empowerment oraz przedstawić definicje, a także wykazać, które jego elementy są tożsame z elementami mediacji transformatywnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Radosław Ronowicz - Uniwersytet Gdański

Doktorant w Zakładzie Zarządzania Zasobami Ludzkimi Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki mediacji, zarządzania poprzez konflikty oraz ekonomii behawioralnej. Pasjonuje się muzyką klasyczną, literaturą amerykańską, salsą i nowoczesną grą perkusyjną na gitarze akustycznej. Nie odmówi zbadania tego, co niezbadane.

Bibliografia

Bush R.A.B., Pope S.G., 2002, Changing the quality of conflict interaction: The principles and practice of transformative mediation, „Pepperdine Dispute Resolution Law Journal Masthead”, No. 3.

Chrapek E., 2011, Wybrane uwarunkowania osobowościowe zarządzania konfliktem w organizacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 3.

Ciekanowski Z., Nowicka J., Załoga W., 2019, Konflikt jako element zarządzania organizacją, „Nowoczesne Systemy Zarządzania”, z. 14, nr 1.

Czubasiewicz H., Ronowicz R., 2022, Ocena poziomu empowermentu kadry kierowniczej i specjalistycznej-studium przypadku, „Journal of Modern Science”, Vol. 48, No. 1.

Czubasiewicz H., Grajewski P., 2018, Koncepcja empowermentu w zarządzaniu organizacjami, „Studia i Prace. Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 162.

Della Noce D.J., 1999, Seeing theory in practice: An analysis of empathy in mediation, „Negotiation Journal”, Vol. 15, No. 3.

Jameson J., Porch D., 2009, Exploring the role of emotion in conflict transformation, „Conflict Resolution Quarterly”, Vol. 27, No. 2.

Leder W., 2022, Rola metafory w mediacji – konceptualizacje teorii sprawiedliwości naprawczej, „Forum Polityki Kryminalnej”, nr 2(4).

Lincoln N.D., Travers C., Ackers P., Wilkinson A., 2002, The meaning of empowerment: the interdisciplinary etymology of a new management concept, „International Journal of Management Reviews”, Vol. 4, Issue 3.

Skoczylas M., 2014, Przyczyny, skutki oraz strategie rozwiązywania konfliktów między studentami na uczelni wyższej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, z. 13.

Urbańska M., 2018, Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich, „Edukacja-Technika-Informatyka”, t. 9, nr 1.

Wityńska P., 2022, Mediacja w sprawach gospodarczych jako narzędzie wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze”, nr 16.

Wojtoszek K., 2014, Zarządzanie poprzez konflikt. Teoria przeciwko praktyce, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 26(1).

Wolańska-Wieczorek I., 2022, Zastosowanie mediacji sądowych w sprawach gospodarczych i biznesowych, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, nr 53 (1–2).

Pobrania

Opublikowane

2024-02-15

Jak cytować

Ronowicz, R. (2024). Rola empowermentu w transformacji konfliktów biznesowych. Progress, (13), 94–103. https://doi.org/10.26881/prog.2023.13.07