Świadomość rodziców na temat funkcji prymarnych oraz parafunkcji
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2024.15.10Słowa kluczowe:
funkcje prymarne, oddychanie, parafunkcje, połykanieAbstrakt
Artykuł dotyczy świadomości rodziców na temat funkcji prymarnych oraz parafunkcji. We wstępie teoretycznym krótko omówiono te pojęcia. Wymieniono funkcje prymarne oraz opisano ich prawidłowy i nieprawidłowy przebieg, a także wskazano konsekwencje zaburzeń w ich zakresie. W kolejnej części artykułu opisano przeprowadzone badania. Następnie omówiono wyniki badań. Badania były prowadzone za pomocą metody sondażu diagnostycznego, wzięło w nich udział 120 osób. Po przeprowadzeniu badań wyciągnięto ogólny wniosek – świadomość rodziców w badanej grupie jest na dość wysokim poziomie. Można powiedzieć, że rodzice wiedzą, jak powinno wyglądać prawidłowe oddychanie, ale w przypadku połykania świadomość badanych jest na niskim poziomie. Rodzice mają wiedzę na temat prawidłowego rozszerzania diety oraz na temat parafunkcji. Pewna grupa badanych nie ma jednak wysokiego poziomu wiedzy w badanym temacie. Wskazuje to na konieczność edukacji w tym zakresie.
Downloads
Bibliografia
Kamińska D., 2017, Wprowadzenie żywności uzupełniającej do diety niemowlęcia według aktualnych wytycznych ESPGHAN, „Standardy Medyczne Pediatria”, t. 14.
Konopska L., 2006, Wymowa osób z wadą zgryzu, Szczecin.
Peplińska J., 2023, Świadomość rodziców na temat funkcji prymarnych oraz parafunkcji a rozwój zaburzeń artykulacji u dzieci, niepublikowana praca licencjacka, Instytut Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, promotor: dr K. Kluj-Kozłowska, praca obroniona 27.06.2023.
Pluta-Wojciechowska D., 2009. Połykanie jako jedna z niewerbalnych czynności kompleksu ustno--twarzowego, „Logopedia”, t. 38.
Pluta-Wojciechowska D., 2011, Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków.
Pluta-Wojciechowska D., 2018. Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom.
Proffit W.R., 2009, Etiologia zaburzeń ortodontycznych, w W.R. Proffit, H.W. Fields, D.M. Sarver, Ortodoncja współczesna tom pierwszy, Wrocław.
Rządzka M., 2011, Konsekwencje dysfunkcji oddychania, w: E.M. Skorek, M. Rządzka, Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, Zielona Góra.
Rządzka M., 2019, Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja. Kraków.
Siebert B., Kamińska B., 2021, Wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia, w: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk.
Skrzek J., 2021, Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej – połykania, gryzienia i żucia, w: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna. Gdańsk.
Stobnicka-Stolarska P., 2017, Funkcja ssania i jej zaburzenia. Wspomaganie wczesnych umiejętności oralnych, w: M. Nehring-Gugulska, M. Żukowska-Rubik, A. Pietkiewicz (red.), Karmienie piersią w teorii i praktyce, Kraków.
Szajewska H., Socha P., Horvath A., Rybak A., Zalewski B., Nehring Gugulska M., Mojska H., Czerwionka-Szaflarska M., Gajewska D., Helwich E., Jackowska T., Książyk J., Lauterbach R., Olczak-Kowalczyk D., Weker H., 2021, Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne Pediatria, t. 18.
Wędrychowska-Szulc B., 2016. Etiologia wad zgryzu, w: I. Karłowska (red.), Zarys współczesnej ortodoncji, Warszawa.
Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., Mężyk A., 2021, Faza ustna połykania u dzieci w wieku przedszkolnym – perspektywa logopedyczna, Warszawa.
Winnicka E., 2017, Rozwój umiejętności jedzenia w 1. roku życia – co warto wiedzieć?, „Standardy Medyczne Pediatria”, t. 14.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Author(s)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.