Włączenie studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego do pełnego uczestnictwa w społeczności akademickiej na przykładzie projektu „Przyjazny Uniwersytet” realizowanego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe:
kryzys zdrowia psychicznego, student, społeczność akademickaAbstrakt
Obecność studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego nie jest zjawiskiem nowym w przestrzeni edukacyjnej, jednak w dzisiejszych czasach można wyraźniej zauważyć wyzwania, stojące pod tym względem przed społecznością akademicką. Obok pytań praktycznych związanych z procesem dydaktycznym i tworzeniem właściwych procedur na uczelniach warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób włączyć studentów chorujących psychicznie w nurt życia akademickiego. By spełnić to zadanie, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej od roku akademickiego 2013/2014 realizował projekt „Przyjazny Uniwersytet”, którego pierwotnym celem było stworzenie przyjaznej przestrzeni edukacyjnej dla studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego. W ramach projektu na Uniwersytecie przeprowadzono wiele działań, które podniosły świadomość środowiska akademickiego na temat potrzeb tej grupy studentów. Zebrane w trakcie kolejnych lat akademickich doświadczenia projektowe wskazują, że kategoria Innego w edukacji obok wyzwań, które ze sobą niesie, może przyczynić się także do podniesienia jakości życia całej społeczności.
Downloads
Bibliografia
Cechnicki A., Liberadzka A., 2015, Wstęp, (w:), Umocnienie i zdrowienie. Dać nadzieję, red. A. Cechnicki, A. Liberadzka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Filek J., 2012, Studenci niepełnosprawni – nieporozumienia, lęki, odrzucenia, (w:) Student z niepełnosprawnością w środowisku akademickim, red. K. Kutek-Słabek, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej.
Funckes C., 2010, Projektowanie uniwersalne: zastosowanie w szkolnictwie wyższym, (w:) Uniwersytet dla wszystkich. Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, red. P. Wdówik, Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego.
Kijak R., 2012, Dorosłość i starość osób niepełnosprawnych – wprowadzenie, (w:) Niepełnosprawność w zwierciadle dorosłości, red. R. Kijak , Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” .
Klimkowska K., 2010, Funkcjonowanie społeczne młodzieży akademickiej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Nikitorowicz J., 1995, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Nowak-Adamczyk D., 2014, Studenci z zaburzeniami psychicznymi w przestrzeni akademickiej – system wsparcia edukacyjnego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” nr 4.
Nowak-Dziemanowicz M., 2012, Kompetencje społeczne jako jeden z efektów kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji w kontekście pytań o cele i funkcje edukacji, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Olechowska A., 2016, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa: PWN.
Podgórska-Jachnik D., Pietras T., 2014, Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Raport. Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016–2020. Rekomendacje, 2015, Warszawa: Obywatelska Koalicja na Rzecz Zdrowia Psychicznego.
Regulamin Studiów na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, http://phavi.umcs.pl/at/attachments/2016/0525/131950-t-j-regulamin-studiow-umcs-z-dnia-22-kwietnia-2015-r-t-j.pdf [dostęp: 20.07.2017].
Rzeźnicka-Krupa J., 2013, Inny i pedagogika: doświadczenie inności i relacja z innym jako istotne kategorie nauk o wychowaniu, „Studia Edukacyjne” nr 28.
Sęk H., 1991, Psychologiczna prewencja jako obszar badań i zastosowań, (w:) Zagadnienia psychologii prewencji, red. H. Sęk, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Smedema S. M., Chan F., Yaghmaian R. A., Cardaso E. D., Muller V., Keegan J., Dutta A., Ebener D. J., 2015, The Relationship of Core Self-Evaluations and Life Satisfaction in College Students with Disabilities: Evaluation of a Mediator Model, „Journal of Postsecondary Education and Disability” nr 28(3).
Sprawozdanie z badań w ramach projektu Przyjazny Uniwersytet, http://phavi.umcs.pl/at/attachments/2016/0525/131950-t-j-regulamin-studiow-umcs-z-dnia-22-kwietnia-2015-r-t-j.pdf [dostęp:20.07.2017].
Sprawozdanie z projektu Przyjazny Uniwersytet Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Rok akademicki 2013/2014, http://phavi.umcs.pl/at/attachments/2015/1201/092448-sprawozdanie-z-pu-i.pdf [dostęp: 20.07.2017].
Sprawozdanie z II edycji projektu Przyjazny Uniwersytet Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Rok akademicki 2014/2015, http://phavi.umcs.pl/at/attachments/2015/1201/092449-sprawozdanie-pu-ii.pdf [dostęp: 20.07.2017].
Sprawozdanie z III Edycji Projektu Przyjazny Uniwersytet Rok akademicki 2015/2016, http://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0115/114331-sprawozdanie-z-projektu-przyjazny-uniwersytet-iii.pdf [dostęp: 20.07.2017].
Świtaj P., 2008, Doświadczenie piętna społecznego i dyskryminacji u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Ziółkowska B., 2005, Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? (w:) Psychologiczne portrety człowieka, red. A. I. Brzezińska, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.