Metoda DEA w pomiarze efektywności pracowników biur rachunkowych
Słowa kluczowe:
pomiar efektywności, księgowi, biura rachunkoweAbstrakt
W literaturze spotyka się wiele metod pomiaru efektywności pracownika, większość z nich skupia się jednak na ilościowym charakterze pracy. W odpowiedzi na poszukiwania dogodnej metody analizy efektywności pracowników, których praca ma charakter jakościowy, udało się ustalić, iż metodą taką jest metoda DEA. Na podstawie ankiety i badania grupy księgowych ukazany zostanie schemat analizy efektywności podobnych rodzajowo pracowników. Przedstawione wnioskowanie bazuje na autorskim badaniu ankietowym opisującym ocenę własną pracy każdego badanego. Celem analizy jest uzasadnienie wyboru metody DEA i ukazanie jej możliwości względem pomiaru efektywności reprezentantów grupy pracowników umysłowych. Zagadnienie mierzenia efektywności pracowników biur rachunkowych oraz próba wskazania cech jednostek efektywnych pozwoliły dodatkowo na wydzielenie cech stymulujących efektywność. Wnioski wskazują, że kontrola efektywności pracowników biur rachunkowych jest możliwa. Po zapoznaniu się z wynikami można zauważyć, że metoda DEA jest dobrą metodą do analizy efektywności pracowników umysłowych w skali przedsiębiorstwa lub grup pracowników.
Downloads
Bibliografia
Aczel A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu. Pełny wykład, tłum. Z. Czerwiński, W. Latusek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Adamiec M., Kożusznik B., 2000, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: AKADE.
Brzeziński J., 2004, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ciecieląg J., Pęczkowski M., 2011, Analiza czynnikowa, Analiza głównych składowych, Warszawa: Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K., 2007, Data Envelopment Analysis: A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software, New York: Springer.
Guzik B., 2009, Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Samuelson P.A., Nordhaus W.D., 2004, Ekonomia, t. 1, tłum. Z. Wolińska, M. Rusiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tyrańska M., 2009, Jakość kapitału ludzkiego a efektywność przedsiębiorstwa, „Problemy Jakości”, nr 5.
Ramanathan R., 2003, An Introduction to Data Envelopment Analysis: A Tool for Performance Measurement, New Delhi: Sage Publications.
Varian H.R., 2005, Mikroekonomia. Kurs średni – ujęcie nowoczesne, tłum. S.R. Domański et al., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2007, Statystyka. Analiza badan społecznych, Warszawa: Scholar.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Progress
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.