Metoda DEA w pomiarze efektywności pracowników biur rachunkowych

Autor

  • Maria Lisiecka Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

pomiar efektywności, księgowi, biura rachunkowe

Abstrakt

W literaturze spotyka się wiele metod pomiaru efektywności pracownika, większość z nich skupia się jednak na ilościowym charakterze pracy. W odpowiedzi na poszukiwania dogodnej metody analizy efektywności pracowników, których praca ma charakter jakościowy, udało się ustalić, iż metodą taką jest metoda DEA. Na podstawie ankiety i badania grupy księgowych ukazany zostanie schemat analizy efektywności podobnych rodzajowo pracowników. Przedstawione wnioskowanie bazuje na autorskim badaniu ankietowym opisującym ocenę własną pracy każdego badanego. Celem analizy jest uzasadnienie wyboru metody DEA i ukazanie jej możliwości względem pomiaru efektywności reprezentantów grupy pracowników umysłowych. Zagadnienie mierzenia efektywności pracowników biur rachunkowych oraz próba wskazania cech jednostek efektywnych pozwoliły dodatkowo na wydzielenie cech stymulujących efektywność. Wnioski wskazują, że kontrola efektywności pracowników biur rachunkowych jest możliwa. Po zapoznaniu się z wynikami można zauważyć, że metoda DEA jest dobrą metodą do analizy efektywności pracowników umysłowych w skali przedsiębiorstwa lub grup pracowników.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Maria Lisiecka - Uniwersytet Gdański

Maria Lisiecka – Sony Pictures Ent.-GBS, Uniwersytet Gdański; zainteresowania badawcze: pomiar efektywności, modelowanie ogólnej efektywności przedsiębiorstw, analiza ekonomiczna i finansowa.

Bibliografia

Aczel A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu. Pełny wykład, tłum. Z. Czerwiński, W. Latusek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Adamiec M., Kożusznik B., 2000, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: AKADE.

Brzeziński J., 2004, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ciecieląg J., Pęczkowski M., 2011, Analiza czynnikowa, Analiza głównych składowych, Warszawa: Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K., 2007, Data Envelopment Analysis: A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software, New York: Springer.

Guzik B., 2009, Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Samuelson P.A., Nordhaus W.D., 2004, Ekonomia, t. 1, tłum. Z. Wolińska, M. Rusiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tyrańska M., 2009, Jakość kapitału ludzkiego a efektywność przedsiębiorstwa, „Problemy Jakości”, nr 5.

Ramanathan R., 2003, An Introduction to Data Envelopment Analysis: A Tool for Performance Measurement, New Delhi: Sage Publications.

Varian H.R., 2005, Mikroekonomia. Kurs średni – ujęcie nowoczesne, tłum. S.R. Domański et al., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wieczorkowska G., Wierzbiński J., 2007, Statystyka. Analiza badan społecznych, Warszawa: Scholar.

Pobrania

Opublikowane

2017-03-26

Jak cytować

Lisiecka, M. . (2017). Metoda DEA w pomiarze efektywności pracowników biur rachunkowych. Progress, (1), 70–83. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/Progress/article/view/4621