Kilka uwag na tle cofnięcia pozwolenia na broń na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o broni i amunicji

Autor

  • Anna Maciąg Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2021.9.04

Słowa kluczowe:

cofnięcie pozwolenia na broń, pozwolenie na broń, prawo administracyjne, broń i amunicja, implementacja dyrektywy

Abstrakt

Przedmiotem rozważań w artykule jest jedna, wybrana przesłanka obligatoryjnego cofnięcia pozwolenia na broń – z art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji. Pierwotnie przepis ten skonstruowany był w sposób otwarty, jako że zawierał frazę „w szczególności”. Po nowelizacji tego przepisu w związku z implementacją unijnej dyrektywy (dyrektywa Rady nr 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r.) od 10 marca 2011 r. zmieniono brzmienie art. 15 ust. 1 pkt 6 wspomnianej ustawy. W miejsce wcześniejszego katalogu otwartego wprowadzono precyzyjny zakres stanów faktycznych, które mogą stać się podstawą cofnięcia pozwolenia na broń na podstawie tego przepisu. Osią sporu stało się jednak ustalenie, czy fraza wskazana we wprowadzeniu do wyliczenia przesłanek w tym przepisie, a więc: „stanowiącym zagrożenie dla siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego” stanowi odrębną przesłankę cofnięcia pozwolenia na broń. Uważam, że dopuszczenie takiej możliwości może negatywnie oddziaływać na sytuację jednostki posiadającej pozwolenie na broń, stąd weryfikuję, czy interpretacja taka (przyznana przez WSA w Warszawie w wyroku z dnia 28 listopada 2013 r., II SA/Wr 1775/13) może być uprawniona i posiadać podstawę w obowiązującym porządku prawnym. Rozważania opieram nie tylko na aspekcie redakcyjnym (językowym) konstrukcji przepisu. Porównuję także historyczne brzmienie przepisu z aktualnym; badam jakość implementacji unijnej dyrektywy i ewentualne skutki dla jednostki błędnej jej implementacji, a także analizuję orzecznictwo oraz doktrynę w tym przedmiocie.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Anna Maciąg - Uniwersytet Wrocławski

Anna Maciąg – doktorantka w Zakładzie Prawa Administracyjnego WPAE Uniwersytetu Wrocławskiego. Skoncentrowana wokół problematyki ustroju samorządu terytorialnego i demokracji bezpośredniej, ale nie odmówi zbadania także innego obszaru prawa administracyjnego.

Bibliografia

Adamiak B., Borkowski J., 2017, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Legalis/el.

Herzog A., 2011, Ustawa o broni i amunicji po nowelizacji, „Prokuratura i Prawo”, nr 10.

Hoc S., Paśnik J., Szustakiewicz P., 2006, Ustawa o broni i amunicji. Komentarz, Legalis/el.

Jakimowicz W., 2006, Wykładnia w prawie administracyjnym, Lex/el.

Kurzępa B., 2012, Postępowanie administracyjne – cofnięcie pozwolenia na broń – przesłanki. Glosa do wyroku WSA z dnia 9 stycznia 2012 r., II SA/Wa 2281/11, „Orzecznictwo Sądów Polskich”, nr 9/89.

Akty prawne

Dyrektywa Rady nr 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. U.UE.L. Nr 256, poz. 51, ze zm.).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/51/WE z dnia 21 maja 2008 r. zmieniająca dyrektywę Rady nr 91/477/EWG w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz. U.UE.L. Nr 179, poz. 5).

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 256).

Ustawa z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 955).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. Nr 38, poz. 195).

Orzecznictwo

Wyrok TK z dnia 18 grudnia 2013 r., P 43/12, LEX nr 521499122.

Wyrok z dnia 26 września 1996 r. w sprawie C‑168/95 Arcaro, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A61995CJ0168.

Wyrok z dnia 3 maja 2005 r. C‑403/02 Berlusconi i in., https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A62002CJ0387.

Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2014 r., II OSK 2820/12, LEX nr 521575610.

Wyrok NSA z dnia 13 marca 2019 r., II OSK 976/17, LEX nr 522787474.

Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2019 r., II OSK 3221/17, LEX nr 522838041.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 listopada 2013 r., II SA/Wa 1775/13, LEX nr 521501032.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 maja 2014 r., II SA/Wa 2191/13, LEX nr 521570259.

Inne

Druk nr 3388 z 17-09-2010 r. (http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/3388.htm).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Maciąg, A. . (2021). Kilka uwag na tle cofnięcia pozwolenia na broń na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o broni i amunicji. Progress, (9-10), 51–59. https://doi.org/10.26881/prog.2021.9.04