Cel badania przyczyn i okoliczności wypadków morskich
DOI:
https://doi.org/10.26881/prog.2021.9.06Słowa kluczowe:
prawo morskie, bezpieczeństwo morskie, wypadek morski, kultura bezpieczeństwa, Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich (PKBWM)Abstrakt
Celem artykułu jest wykazanie, że podejmowanie badań nad przyczynami i okolicznościami wypadków morskich realnie wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa morskiego. Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, w przeciwieństwie do organów sądowych, nie dąży do ujawnienia odpowiedzialnych za wypadek lub incydent morski. Głównym zadaniem Komisji jest zapobieganie wypadkom i incydentom morskim w przyszłości. Autor w niniejszym artykule omówi również rolę zaleceń prewencyjnych wydawanych przez PKBWM oraz konieczność kształtowania kultury bezpieczeństwa.
Downloads
Bibliografia
Abuelenin A., 2017, Obligations of Authorities Investigations towards the Improvement of procedures of Marine Accident Investigation, „Journal of Social Science Studies”, No. 4.
Dhillon B.S., 2007, Human Reliability and Error in Transportation Systems, London.
Kristiansen S., 2005, Maritime Transportation: Safety Management and Risk Analysis, Elsevier.
Łuczywek C., 2012, Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, „Prawo Morskie”, Gdańsk.
Łuczywek C., 2017, The legal basis and scope of authority and activity of the Polish State Marine Accident Investigation Commission, „Maritime Law”, Vol. XXXIII.
Mokhtari A.H., Khodadadi Didani H.R., 2013, An Empirical Survey on the Role of Human Error in Marine Incidents, „TransNav the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation”, No. 7.
Mousavi M., Jafari M., 2017, Marine accidents investigation methods based on the role of human factors in accidents, „International Journal of Scientific Study”, No. 5.
Pyć D., 2019, Bezpieczeństwo jako funkcja morskiego prawa publicznego, Prawo Morskie, t. XXXVI.
Pyć D., 2017, Wpływ zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich na stan bezpieczeństwa morskiego, Gdańskie Studia Prawnicze, t. XXXVIII.
Szymankiewicz D., 2017, Legal aspects of investigating marine accidents in Poland, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, nr 51.
Prawo międzynarodowe
Rezolucja MSC IMO:
W sprawie przyjęcia Kodeksu Standardów Międzynarodowych i Zalecanych Praktyk Dotyczących Badania Wypadku Morskiego lub Incydentu Morskiego (Kodeks Badania Wypadków) (MSC.255(84))
Rozporządzenie KE
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1286/2011 z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia wspólnej metodologii badań w sprawie wypadków i incydentów morskich opracowanej zgodnie z art. 5 ust. 4 dyrektywy 2009/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.Urz. UE z 10.12.2011 L328).
Prawo krajowe
Ustawa z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1374 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 234 z późn. zm).
Inne
MSC.MEPC.Guidance on near-miss reporting: http://www.imo.org/en/OurWork/MSAS/Casualties/Documents/MSC%20MEPC.7-circ.7.pdf (dostęp: 2.04.2020).
Raport PKBWM: http://pkbwm.gov.pl/images/uchwaly_raporty/raporty/ Raport_koncowy_WIM_15_15_ Down_North.pdf.
Raport PKBWM: http://pkbwm.gov.pl/images/uchwaly_raporty/raporty/ Raport_koncowy_Achilles.pdf.
Roczna analiza wypadków i incydentów morskich PKBWM 2018:https://pkbwm.gov.pl/wp-content/uploads/images/sampledata/analizy/Analiza_roczna_2018.pdf (dostęp: 25.03.2020).
Uzasadnienie do ustawy o PKBWM: http://bip.kprm.gov.pl/download/75/12857/RM_106911_uzasadnienie.pdf (dostęp: 25.03.2020).