Aspiracje edukacyjne i zawodowe młodzieży w Polsce: wyniki badania Stowarzyszenia Eventre

Autor

  • Krzysztof Linde Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

młodzież; aspiracje zawodowe; przedsiębiorczość; kompetencje przyszłości; motywacja

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza aspiracji życiowych i zawodowych młodzieży oraz czynników, które warunkują ich realizację w kontekście współczesnych wyzwań społeczno-gospodarczych. Punktem wyjścia była ankieta przeprowadzona wśród młodych osób, a także przegląd literatury obejmujący raporty międzynarodowe (OECD, World Economic Forum), krajowe analizy przedsiębiorczości (PARP, GEM Poland) oraz badania nad zdrowiem psychicznym i motywacją młodzieży (UNAWEZA, Ryan i Deci). Wyniki wskazują na złożoność sytuacji młodych ludzi: z jednej strony charakteryzują się wysokimi aspiracjami edukacyjnymi i zawodowymi, z drugiej – napotykają na bariery instytucjonalne, psychologiczne i ekonomiczne. Kluczowe znaczenie mają kompetencje przyszłości, takie jak zdolność do uczenia się, kreatywność, elastyczność i współpraca, które pozwalają sprostać dynamicznie zmieniającemu się rynkowi pracy. Analiza pokazuje również rosnące znaczenie przedsiębiorczości młodzieży, choć nadal widoczna jest luka między deklaracjami a faktycznymi działaniami. Artykuł podkreśla potrzebę kompleksowych działań edukacyjnych i społecznych, które zwiększą szanse młodych ludzi na pełną realizację ich planów i aspiracji.

Pobrania

Opublikowane

23-11-2025

Jak cytować

Linde, K. (2025). Aspiracje edukacyjne i zawodowe młodzieży w Polsce: wyniki badania Stowarzyszenia Eventre. TEORIA I PRAKTYKA DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ, 4(3), 61–79. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/TiPDA/article/view/12753

Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.