Filozofia jako przedmiot scalający wiedzę szkolną
Słowa kluczowe:
filozofia jako przedmiot szkolny, edukacja systemowa, filozofia a inne przedmioty szkolne, wychowanie, integracja wiedzy, modele nauczania filozofii, Bertalanffy, StruveAbstrakt
Główne teoretyczne podstawy prezentowanego modelu stanowią metodologia Bertalanffy’ego, koncepcje pedagogiczne Paula Hirsta i Josepha Schwaba, które odnoszą się do treści struktury dydaktycznej stosowanej w praktyce szkolnej oraz struktury substancjalne odpowiedniej wiedzy naukowej. Ponadto, opiera się on na koncepcjach Henryka Struvego dotyczących etapów rozwoju umiejętności filozoficznych.
Druga część artykułu poświęcona jest aspektom praktycznym. Autorka pokazuje na przykładach możliwość implementacji tego modelu w praktyce szkolnej.
Downloads
Bibliografia
Andrałojć M. A., Butler D., Sławecki B., Urbaniak M., Stopień dostosowania umiejętności studentów do potrzeb przyszłych pracodawców. Raport metodyczny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2011.
Gofron B., Systemowe podstawy doboru treści kształcenia w filozofii, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 1997.
Hirst P.H., Liberal Education and the Nature of Knowledge, [w:] tenże, Knowledge and Curriculum: A Collection of Philosophical Papers, Routledge and Kegan Paul, London 1974, s. 44.
Struve H., Uzdolnienie i rozwój umysłu filozoficznego, Warszawa 1932.
Tylutka A., Wyniki badań projektu: „Oczekiwania pracodawców względem kompetencji zawodowych – co robić na studiach, aby zdobyć kompetencje wymagane przez pracodawców?” Badania Manpower Polska: Projekt „Diagnoza i rozwój kompetencji wyznacznikiem sukcesu na rynku pracy” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, https://www. kariery.uek.krakow.pl.