Ekologiczne aspekty decyzyjne w grach planszowych
Słowa kluczowe:
gry planszowe, ekologia, retoryka proceduralna, Terra Futura, Brass: Lancashire, podejmowanie decyzji, odpowiedzialność społecznaAbstrakt
W badaniu skupiliśmy się na analizie dwóch gier planszowych, Terra Futura i Brass: Lancashire. Analizowaliśmy je pod kątem podejścia do ekologii oraz wpływu jaki wywierają na ludzkie decyzje i postawy. Wykorzystaliśmy retorykę proceduralną do zrozumienia sposobu, w jaki komunikują one wartości i przekonania, wpływając na emocje i wybory graczy. Terra Futura, jako gra proekologiczna, promuje zrównoważony rozwój i ukazuje negatywne konsekwencje działań antyekologicznych, podczas gdy Brass: Lancashire na pierwszy rzut oka wydaje się promować eksploatację, jednak po dłuższej analizie możliwa jest odmienna interpretacja, ukazująca alternatywną drogę do sukcesu poprzez wytrwałość i kooperację graczy. Nasze badanie wykazuje, że gry planszowe mogą być dobrym narzędziem kształtowania postaw społecznych oraz promowania świadomości ekologicznej. Inspirują one graczy do podejmowania bardziej świadomych i odpowiedzialnych decyzji w życiu codziennym.
Downloads
Bibliografia
Bogost I., Persuasive Games. The Expressive Power of Videogames, Cambridge 2007.
Bogost I., The Rhetoric of Video Games, [w:] The Ecology of Games Connecting Youth, Games, and Learning, red. K. Salen Tekinbaş, Cambridge 2008.
Mcleod S., Albert Bandura’s Social Learning Theory, https://www.simplypsychology. org/bandura.html.
NYU Game Center Lecture Series: Dr. Ian Bogost, https://gamecenter.nyu.edu/ nyu-game-center-lecture-series-dr-ian-bogost/.
Petrowicz M., Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią, Replay. The Polish Journal of Game Studies, nr 1, 2014.
Prisoner’s Dillema, https://plato.stanford.edu/entries/prisoner-dilemma/.
Sterczewski P, Czytanie gry. O proceduralnej retoryce jako metodzie analizy ideologicznej gier komputerowych, Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 6 (138), 2012.
Sterczewski P., Retoryka porażki. Semantyczne i perswazyjne funkcje przegranej w serious games, art games i grach głównego nurtu, Homo Ludens, nr 1(5), 2013.
Teoria wzmocnień Skinnera, https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/teoria-wzmocnien-skinnera/.
The Art History of Games: Speakers, https://blog.scad.edu/arthistoryofgames/speakers/ Tragedy of the Commons by Garret Hardin, https://www.econlib.org/library/Enc/TragedyoftheCommons.html.
Vojtěch P., Pavlásek J., Terra Futura, Albi, 2021 [gra planszowa].
Wallace M., Brass: Lancashire, Warfrog Games, 2007 [gra planszowa].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice