Wyzwania społeczno-ekonomiczne związane z elektryfikacją transportu drogowego w Polsce i Europie

Autor

  • Artsiom Varanetski Uniwersytet Gdański
  • Maciej Piliński Uniwersytet Gdański
  • Jarosław Reszka Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

samochody elektryczne, elektryfikacja transportu, Unia Europejska, Polska

Abstrakt

W dniu 19 kwietnia 2023r. Unia Europejska wprowadziła rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/851 dotyczące zakazu sprzedaży i rejestracji samochodów spalinowych od roku 203517, które ma pomóc w osiągnięciu neutralizacji śladu węglowego na terenie UE do roku 2050. Celem badania jest ocena obecnego stanu elektryfikacji transportu drogowego w Europie, czynników wpływających na jego rozwój oraz określenie, czy Polska będzie w stanie przystosować się do założeń unijnego rozporządzenia w określonym terminie. Do analizy wykorzystano następujące dane: PKB per capita państw UE i sześciu krajów ściśle z nimi współpracujących w dolarach, wartość? Liczba? dopłaty i ulgi podatkowe, poziom rozwoju infrastruktury ładowarek, poziom? świadomość ekologiczna w społeczeństwie i ceny prądu. Metodami badawczymi były studia literaturowe, analiza baz danych. Na potrzeby badania przeprowadzono ankietę metodą CAWI badającą nastawienie polskich studentów względem samochodów elektrycznych. W wyniku analizy danych dotyczących wpływu powyższych czynników na stopień elektryfikacji danych państw oraz odpowiedzi ankietowanych, szanse Polski w obecnej sytuacji oceniono jako niskie. Powodem takiego stanu rzeczy są między innymi stopień elektryfikacji transportu drogowego oraz liczba ładowarek przypadająca na 1000 mieszkańców. Oba te wskaźniki notują w Polsce jedne z najgorszych wyników w Europie. Problemem jest także niskie, w porównaniu do innych krajów, PKB per capita, które obrazuje niski poziom zamożności społeczeństwa. Określono też działania, które mógłby podjąć polski rząd w celu zmiany dynamiki rozwoju sektora EV. Są nimi dofinansowanie lub pełne pokrycie kosztów montażu ładowarek w celu rozwinięcia infrastruktury oraz zmniejszenie dofinansowań do zakupu samochodów elektrycznych i wprowadzenie innych ulg i benefitów dla posiadaczy samochodów elektrycznych na wzór państw skandynawskich.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

ACEA, https://www.acea.auto/files/Electric-Vehicles-Tax-Benefits-Purchase-Incentives-2022.pdf.

Automotive industry, Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, Komisja Europejska, https://single-market-economy.ec.europa.eu.

Baza danych IEA, https://elektromobilni.pl/raport-iea-samochody-elektryczne-podwoily-globalna-sprzedaz/.

Baza danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych https://pspa.com.pl/.

Baza danych Rhino Car Hire, https://www.rhinocarhire.com/World-Fuel-Prices/Europe/ Norway.aspx.

Baza danych Unii Europejskiej, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ TXT/?uri=celex:32023R0851.

Baza danych Unii Europejskiej, https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2257.

Baza danych WALLBOX, https://wallbox.com/en_uk/newsroom/ev-incentives-europe-guide.html.

Baza danych Wikipedii, https://en.wikipedia.org/wiki/ List_of_European_countries_by_population.

Broadbent G., Allen C., Wiedmann T., Metternicht G., The role of electric vehicles in decarbonising Australia’s road transport sector: Modelling ambitious scenarios. Energy Policy, Vol. 168, 2022.

Cornet A., Heuss R., Schaufuss P., Tschiesner A., A road map for Europe’s automotive industry, https://www. mckinsey. com/industries/automotive-and-assembly/ our-insights/a-road-map-for-europes-automotive-industry.

Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ten00117/default/ table?lang=en&category=t_nrg.t_nrg_indic.

Gregersen T., Böhm G., Elgesem D., Norwegian climate attitudes, University of Bergen, www.uib.no Komisja Europejska, https://alternative-fuels observatory.ec.europa.eu/transport-mode/ road.

Komisja Europejska, https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/transport-mode/ road/eu27-uk-norway-iceland-switzerland-turkey-liechtenstein.

Mali B., Shrestha A., Chapagain A., Bishwokarma R., Kumar P., Gonzalez-Longatt F., Challenges in the penetration of electric vehicles in developing countries with a focus on Nepal. Renew. Energy Focus ,Vol. 40, 2022.

Melissa R., Navigating Europe’s EV Charging Expansion, https://statzon.com.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy, https://www.imf.org/external/datamapper Portal GOV, https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/o-programie.

Pożar samochodu elektrycznego na stacji paliw. Działania służb trwały kilka godzin, https://tvn24.pl/trojmiasto/gdansk-pozar-samochodu-elektrycznego-na-stacji-paliwdzialania-sluzb-trwaly-kilka-godzin-st7150819.

Razmjoo A. i inn., A comprehensive study on the expansion of electric vehicles in Europe, Applied Sciences, Vol. 12, 2022.

Refinitiv, Dane uzyskane z serwisu Eikon na podstawie umowy o współpracy podpisanej przez Uniwersytet Gdański oraz firmę Refinitiv (LSEG).

Sa’ad S., Omaye S.O., Adama A.H., Dotti R., Usman B.A., Transition to energy-efficient and clean transportation system in Nigeria: Evidence from transportation fuels demand analysis, OPEC Energy Rev. 2022.

Shafiei M., Ghasemi-Marzbali A., Fast-charging station for electric vehicles, challenges and issues: A comprehensive review, J. Energy Storage, Vol. 49, 2022.

Siegele L., What if Germany stopped making cars?, Economist, 31.07.2023.

The countries phasing out internal combustion engines, Economic Times, https://energy. economictimes.indiatimes.com

Pobrania

Opublikowane

2024-10-16

Jak cytować

Varanetski, A., Piliński, M., & Reszka, J. (2024). Wyzwania społeczno-ekonomiczne związane z elektryfikacją transportu drogowego w Polsce i Europie. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (14), 61–85. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/11114

Numer

Dział

Artykuły