Wpływ nagród i kar na postawy podwładnych i kierowników w organizacjach

Autor

  • Ewa Mazanowska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

kierowanie, nagradzanie, karanie, organizacja

Abstrakt

Przebieg procesu uczenia się zarządzania czy też kierowania ludźmi w organizacji zależy od stosowania wobec osoby uczącej się nagród i kar za manifestowane przez nią zachowania. Jest to podstawowy mechanizm uczenia się, który wyjaśnia także zachowania pracowników, w tym oczywiście kierowników pozostających w sytuacji pracy. Dlatego problem uczenia się roli kierowniczej opartej na nagrodach i karach przedstawia poniższe opracowanie. Wyjaśnia się również problem oceniania kadry menedżerskiej, jako jednej z form wpływania na zachowania pracowników i kształtowania ich postaw z zastosowaniem środków motywujących jakimi są nagradzanie i karanie. Ludzie w społeczności organizacji odznaczają się swą indywidualnością, zachowaniem, ubiorem, sposobem bycia. Zwłaszcza osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych. Przyznać należy, że szefowie są bardzo wrażliwi na oceny. Zatem skuteczne ich ocenianie jest nie lada wyzwaniem. Wprawdzie oceny stanowią rezultat osiągnięć z danego obszaru wykonywanej pracy i nie powinny mieć odzwierciedlenia w prawidłowym toku uczenia się kierowania zespołem pracowniczym. Jednakże subiektywne, sprawiedliwe ocenianie obecnych kierowników ma istotne przełożenie na prawidłowy proces kierowania zespołem w kolejnych okresach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.

Drabik L., Stankiewicz A., Sownik języka polskiego, PWN, wyd. III, Warszawa 2006.

Forsyth P., Jak rozwijać potencjał Twoich pracowników, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2001.

Grzelak J., Empiryczne przesłanki skuteczności karania (badania w przemyśle), Polska Akademia Nauk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1974.

Jasiukiewicz M., Oczachowski M., Soroka J., Menedżer – przywódca w organizacji gospodarczej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2007.

Korach R., Nagroda i kara. Profesjonalna ocena pracownika, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009.

Lloyd K., Nagradzanie i wyróżnianie pracowników, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

Majewska-Opieka I., Umysł lidera. Jak kierować ludźmi u progu XXI wieku, Medium, wyd. 1, Warszawa 2012.

Niemczyk A., Grzesik W., Niemczyk A., Książka dla skutecznych szefów. Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008.

O’Connor J., NLP dla liderów: Umiejętności niezbędne do kierowania ludźmi i wywierania wpływu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007.

Penc J., Nowoczesne kierowanie lud mi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

Penc J., Sztuka skutecznego zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1970.

Sajkiewicz A., Zasoby ludzkie w firmie: organizacja, kierowanie, ekonomika, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2000.

Stewart D.M. (red.), Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą?, PWE, Warszawa 1997.

Stoner J.A.F., Wenkel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992.

Wosińska W., Kierowanie ludźmi w świetle psychologii społecznej, PWN, Uniwersytet Śląski, Warszawa 1985.

Zając C., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2007.

Pobrania

Opublikowane

2015-03-15

Jak cytować

Mazanowska, E. (2015). Wpływ nagród i kar na postawy podwładnych i kierowników w organizacjach. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (7), 236–248. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/11211

Numer

Dział

Rynek pracy i problemy zarządzania zasobami ludzkimi