Wspieranie usług użyteczności publicznej przy pomocy rozwiązań teleinformatycznych na przykładzie Wielkiej Brytanii i Estonii

Autor

  • Tomasz Gutta Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

technologie teleinformatyczne, ICT, sektor publiczny, Public Sector Network

Abstrakt

Artykuł porusza tematykę usprawniania procesu świadczenia usług użyteczności publicznej przy pomocy rozwiązań teleinformatycznych. Ze względu na zaległości polskiego sektora publicznego w tym aspekcie, skupiono się na analizie systemów stosowanych w innych krajach, odnoszących największe sukcesy w zakresie wprowadzania wydajnych rozwiązań ICT. Zaprezentowane zostały zmiany wprowadzone na terenie Wielkiej Brytanii i Estonii. Wybór ten podyktowany został sukcesami tamtejszych rządów w wprowadzaniu zmian przynoszących wymierne korzyści, stając się jednocześnie pionierami w tej dziedzinie.

Szczególnie ważnymi aspektami warunkującymi wprowadzanie innowacyjnych systemów teleinformatycznych są generowane przez nie oszczędności oraz ułatwienie wymiany danych między poszczególnymi jednostkami sektora publicznego, co w rezultacie prowadzi do znacznego usprawnienia współpracy. Specyfika systemów teleinformatycznych pozwala rewolucjonizować praktycznie każdą sferę działalności usług użyteczności publicznej. Z tego względu, artykuł przedstawia szereg przykładowych rozwiązań, zaimplementowanych w działalność usług o zróżnicowanym profilu (m.in. edukacja, administracja, służba zdrowia). Korzystną cechą teleinformatyki, jest możliwość dostosowania bądź przekształcenia obecnie działających narzędzi w celu zastosowania ich w innym sektorze działalności. Tym samym, ich analiza może pomóc w zbudowaniu wizji rozwiązań mogących mieć zastosowanie w polskim sektorze usług użyteczności publicznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Andmevahetuskiht X-tee, Riigi Infosusteemi Amet, www.ria.ee.

CloudStore opened by government, The Guardian, http://www.guardian.co.uk.

Country Brief: Estonia, P. Doupi, E. Renko, S. Giest, J. Heywood, J. Dumortier, European Commission, Brussels 2010.

Data Centre Strategy, G-Cloud & Applications Store for Government (ASG) Programme, HM Government, London 2010.

e-School, www.e-estonia.com.

G-Cloud, www.gcloud.civilservice.gov.uk.

Government Cloud Strategy, HM Government, London 2011.

Government Conveyance Network (GCN), Government Procurement Service, www.buyingsolutions.gov.uk.

Government ICT Strategy, HM Government, London 2012.

Healthcare, www.e-estonia.com.

Państwo 2.0. Nowy start, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2012.

Service Information Monitor, Service Description, Public Sector Network programme, HM Government, London 2009.

Teleinformatyka w służbie usług użyteczności publicznej. Praktyczne przykłady zastosowań w Europie, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2012.

The Global Information Technology Report 2012, World Economic Forum, Geneva 2012.

X-Road, www.e-estonia.com.

xRoad, eGovernance Laboratory, www.egoverlab.com.

Pobrania

Opublikowane

2013-03-13

Jak cytować

Gutta, T. (2013). Wspieranie usług użyteczności publicznej przy pomocy rozwiązań teleinformatycznych na przykładzie Wielkiej Brytanii i Estonii. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (6), 193–200. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/11252

Numer

Dział

Innowacje, gospodarka i polityka regionalna