Wspieranie usług użyteczności publicznej przy pomocy rozwiązań teleinformatycznych na przykładzie Wielkiej Brytanii i Estonii
Słowa kluczowe:
technologie teleinformatyczne, ICT, sektor publiczny, Public Sector NetworkAbstrakt
Artykuł porusza tematykę usprawniania procesu świadczenia usług użyteczności publicznej przy pomocy rozwiązań teleinformatycznych. Ze względu na zaległości polskiego sektora publicznego w tym aspekcie, skupiono się na analizie systemów stosowanych w innych krajach, odnoszących największe sukcesy w zakresie wprowadzania wydajnych rozwiązań ICT. Zaprezentowane zostały zmiany wprowadzone na terenie Wielkiej Brytanii i Estonii. Wybór ten podyktowany został sukcesami tamtejszych rządów w wprowadzaniu zmian przynoszących wymierne korzyści, stając się jednocześnie pionierami w tej dziedzinie.
Szczególnie ważnymi aspektami warunkującymi wprowadzanie innowacyjnych systemów teleinformatycznych są generowane przez nie oszczędności oraz ułatwienie wymiany danych między poszczególnymi jednostkami sektora publicznego, co w rezultacie prowadzi do znacznego usprawnienia współpracy. Specyfika systemów teleinformatycznych pozwala rewolucjonizować praktycznie każdą sferę działalności usług użyteczności publicznej. Z tego względu, artykuł przedstawia szereg przykładowych rozwiązań, zaimplementowanych w działalność usług o zróżnicowanym profilu (m.in. edukacja, administracja, służba zdrowia). Korzystną cechą teleinformatyki, jest możliwość dostosowania bądź przekształcenia obecnie działających narzędzi w celu zastosowania ich w innym sektorze działalności. Tym samym, ich analiza może pomóc w zbudowaniu wizji rozwiązań mogących mieć zastosowanie w polskim sektorze usług użyteczności publicznej.
Downloads
Bibliografia
Andmevahetuskiht X-tee, Riigi Infosusteemi Amet, www.ria.ee.
CloudStore opened by government, The Guardian, http://www.guardian.co.uk.
Country Brief: Estonia, P. Doupi, E. Renko, S. Giest, J. Heywood, J. Dumortier, European Commission, Brussels 2010.
Data Centre Strategy, G-Cloud & Applications Store for Government (ASG) Programme, HM Government, London 2010.
e-School, www.e-estonia.com.
G-Cloud, www.gcloud.civilservice.gov.uk.
Government Cloud Strategy, HM Government, London 2011.
Government Conveyance Network (GCN), Government Procurement Service, www.buyingsolutions.gov.uk.
Government ICT Strategy, HM Government, London 2012.
Healthcare, www.e-estonia.com.
Państwo 2.0. Nowy start, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2012.
Service Information Monitor, Service Description, Public Sector Network programme, HM Government, London 2009.
Teleinformatyka w służbie usług użyteczności publicznej. Praktyczne przykłady zastosowań w Europie, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa 2012.
The Global Information Technology Report 2012, World Economic Forum, Geneva 2012.
X-Road, www.e-estonia.com.
xRoad, eGovernance Laboratory, www.egoverlab.com.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice