Wykorzystanie analizy czynnikowej w badaniach preferencji i opinii klientów na przykładzie przedsiębiorstw uczestniczących w targach meblowych

Autor

  • Monika Kiszelewska Uniwersytet Gdański

Abstrakt

Opracowanie ma na celu uwypuklenie możliwości analizy czynnikowej w badaniach preferencji i opinii klientów. Przedstawiony został sposób, który przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań pozwoli na zbadanie wspomnianego zagadnienia na przykładzie przedsiębiorstw uczestniczących w targach meblowych. Postanowiono zająć się określeniem determinantów będących podstawą do wyboru imprezy targowej.

Omówione zostało konkretne podejście analizy czynnikowej – konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA). Zastosowanie jednej z metod analizy wielowymiarowej (metody analizy czynnikowej) jest zasadne przy badaniu preferencji wystawców w wyborze konkretnej imprezy targowej. Zdecydowano o wykorzystania tej metody, gdyż pozwala ona na odnalezienie pewnych prawidłowości w badanym obszarze. Metoda ta jest odpowiednia w przypadku badań, w których mamy do czynienia z wieloma zmiennymi. Pozwala nam ona z dużego zbioru zmiennych wyodrębnić kilka głównych determinantów mających wpływ na decyzje badanych, umożliwia też wnioskowanie o ogólnych prawidłowościach w analizowanym zjawisku.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bagozzi R., Yi Y., Specification, evaluation, and interpretation of structural equation models, In:“Journal of the Academy of Marketing Science” 2012, Vol. 40, No. 1.

Bieńkowski M., MM Magazyn Przemysłowy, 1-2 (114)/2012.

Cwalina W., Zastosowanie modelowania równań strukturalnych w naukach społecznych, 2000, www.statsoft.pl.

Demski T., Lojalność, satysfakcja – ich znaczenie i pomiar, 2003,www.statsoft.pl.

Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Kiszelewska M., Targi, jako skuteczny instrument komunikacji, Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego nr 2, III Konferencja Doktorantów, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012.

Mruk H., Kuca A., Marketing Targowy. Vademecum wystawcy, Polska Korporacja Targowa, Poznań 2006.

Rószkiewicz M., Narzędzia statystyczne w analizach marketingowych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.

Schmitt T.A., Current methodological considerations in exploratory and confirmatory factor analysis, in:“Journal of Psychoeducational Assessment” 2011, 29 (4).

Wątroba J., Metody statystyczne stosowane do analizy zadowolenia i lojalności klientów, 2003, www.statsoft.pl.

Welfe A., Ekonometria. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2008.

www.firma.pb.pl.

www.oigpm.org.pl.

www.polfair.com.pl.

www.statsoft.pl.

Pobrania

Opublikowane

2013-03-13

Jak cytować

Kiszelewska, M. (2013). Wykorzystanie analizy czynnikowej w badaniach preferencji i opinii klientów na przykładzie przedsiębiorstw uczestniczących w targach meblowych. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (6), 270–280. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/11261

Numer

Dział

Marketing i problemy zarządzania kapitałem ludzkim