Media społecznościowe a decyzje zakupowe klientów

Autor

  • Patrycja Słabińska Uniwersytet Morski w Gdyni

Słowa kluczowe:

marketing, media społecznościowe, decyzje zakupowe, zachowanie konsumenta

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przestawienie wpływu mediów społecznościowych na decyzje zakupowe klientów. W pierwszej części scharakteryzowano marketing spo­łecznościowy (Social Media Marketing), który posiada trzy rodzaje w języku polskim. Następnie wymieniowo wybrane platformy internetowe oraz przedstawiono wystę­pujące na nich działania marketingowe. Opisano również czynniki wpływające na zachowania konsumenta. Zdefiniowano pojęcie e-konsumenta, a także jego motywy korzystania z Internetu. W ostatniej części artykułu przedstawiono wyniki własnego badania sondażowego. Umieszczono w niej odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. wpływu mediów społecznościowych na decyzje zakupowe oraz znaczenie opinii na temat produktów/usług.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bylok F., Strategie zachowań konsumpcyjnych seniorów na rynku dóbr i usług konsumpcyjnych, „Problemy Zarządzania”, 2013, vol.11.

Centrum Badania Opinii Społecznej, Korzystanie z Internetu w 2024 roku, https://www. cbos.pl/.

Główny Urząd Statystyczny, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2024 roku, https:// stat.gov.pl/.

Grzegorczyk A., Reklama, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.

Jaciow C., Wolny R., Polski e-konsument: typologia, zachowania, Helion, Gliwice 2011.

Keller K.L., Kotler P., Marketing, wyd. pod red. B. Pilarczyk oraz H. Mruka; przekł. M. Za¬wiślak i J. Środa, Rebis, Poznań 2012.

Kemp S., DIGITAL 2025: POLAND https://datareportal.com/reports/digital-2025-poland.

Krzepicka A., Współczesny konsument – konsument digitalny, „Zeszyty Naukowe Uniwer¬sytetu Ekonomicznego w Katowicach”, 2016, nr 255.

Lupa-Wójcik I., Media społecznościowe w marketingu i zarządzaniu: wybrane zagadnienia z teorii i praktyki przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Sophia, Katowice 2016.

Słownik Języka Polskiego, Reklama, https://sjp.pwn.pl/.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Influencer marketing – #Oznaczam reklamy, https://uokik.gov.pl/influencer-marketing.

Pobrania

Opublikowane

2025-09-30

Jak cytować

Słabińska, P. (2025). Media społecznościowe a decyzje zakupowe klientów. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (15), 68–77. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/12818

Numer

Dział

Artykuły