Analiza skuteczności funkcjonowania strefy płatnego parkowania oraz efektywności wprowadzenia nowych rozwiązań na przykładzie Gdyni

Autor

  • Karol Kozak Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

strefa płatnego parkowania, organizacja ruchu, dług technologiczny, płatności bezgotówkowe

Abstrakt

W artykule dokonano analizy efektywności funkcjonowania strefy płatnego parkowania w Gdyni w kontekście potrzeby wprowadzenia niezbędnych zmian. Przedstawione zostały szacunkowe wpływy do budżetu gminy po wprowadzeniu możliwości wnoszenia opłat za pomocą karty bankowej. Zostały także zidentyfikowane główne problemy jej funkcjonowania oraz przedstawione rozwiązania, które mogą  w znaczący sposób ułatwić użytkownikom wnoszenie opłat, a w efekcie wzrosną dochody osiągane przez gminę. Rozważono także skutki inwestycji i oceniono jej efekty oraz oddziaływanie na strukturę  wnoszonych opłat za parkowanie. W podsumowaniu zaproponowano także dodatkowe rozwiązania usprawniające niezbędne zmiany funkcjonalne, a także omówiono ich wpływ na układ drogowy oraz system parkingowy miasta.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cats O., Zhang C., Nissan A., Empirical evaluation of an on‐street parking scheme in city center, 94th Annual Meeting of the Transportation Research Boards, Washington D.C. 2015.

Dybicz T., Wpływ wprowadzenia opłat za parkowanie na zachowania komunikacyjne, Seminarium IKKU: Zarządzanie Parkowaniem Samochodów Osobowych w Miastach, Falenty 2004.

Nosal K., Starowicz W., Wybrane zagadnienia zarządzania mobilnością, „Transport Miejski i Regionalny” 2010, nr 3.

Ottosson D.B., Cynthia C., Wang T., Lin H., The sensitivity of on‐street parking demand in response to price changes: A case study in Seattle, WA, „Transport Policy” 2013, no. 25.

Rogowski W., Rachunek efektywności inwestycji: wyzwania teorii i potrzeby praktyki, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.

Shoup D.C., Cruising for parking, „Transport Policy” 2006, nr 13.

Szołtysek J., Kreowanie mobilności mieszkańców miast, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.

Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 14, poz. 60).

Pobrania

Opublikowane

2017-03-16

Jak cytować

Kozak, K. (2017). Analiza skuteczności funkcjonowania strefy płatnego parkowania oraz efektywności wprowadzenia nowych rozwiązań na przykładzie Gdyni. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (8), 112–121. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/3437

Numer

Dział

Transport i logistyka