Upadek nokii
Słowa kluczowe:
Nokia, Microsoft, Google, Apple, smartphone, mobile phone, strategic management, global strategic alliance, market positioning, market strategy, mergers and acquisitionsAbstrakt
Jednym z najbardziej dynamicznych i konkurencyjnych rynków na świecie jest branża telefonii komórkowej. Przez dekadę liderem w branży był fiński producent telefonów komórkowych – Nokia. Od początku XXI w. Jeden z segmentów rynku w sposób szczególnie zauważalny zyskiwał na popularności i powoli monopolizował rynek telefonów komórkowych – smartphony. Lider branży – Nokia – nie docenił rosnących w popularność smartphonów, i pomimo iż pozostał w czołówce firm produkujących telefony komórkowe, do roku 2010 technologicznie pozostawał w tyle w porównaniu do swoich głównych konkurentów, firm Apple i Samsung. Przy rosnącej sile popytu na smartphone, Nokia próbowała utrzymać pozycję lidera w branży przez strategiczny sojusz technologiczny z firmą Microsoft. Celu tego nie udało się osiągnąć i sojusz odniósł porażkę. Artykuł ma na celu wyjaśnienie głównych powodów zawarcia tego strategicznego dla Nokii i Microsoftu sojuszu, oraz przybliżenie procesu przejęcia Nokii przez Microsoft. Kwestią badań jest to jakie czynniki kierujące branżą telefonii komórkowej zaważyły o zawiązaniu sojuszu między Nokią a Microsoftem, oraz które z czynników zadecydowały o jego niepowodzeniu. Literatura źródłowa użyta do napisania tego artykułu to dzieła poruszające temat fuzji i przejęć firm. Wykorzystana została również literatura z zakresu marketingu i zarządzania. Narzędziem analizy ostatnich zmian zachodzących na rynku telefonii komórkowej są analizy biznesowe znanych czasopism branżowych.
Downloads
Bibliografia
A Brief History of Windows Mobile, Notebooks.com, April 12 2010, http://notebooks.com/2010/04/12/a‐brief‐history‐of‐windows‐mobile/.
Ahmad M., Nokia’s smartphone problem: The end of an icon?, CreateSpace Independent Publishing Platform, North Charleston, South Carolina, May 6 2013.
BrassingtonF., Pettitt S., Essentials of Marketing: Third edition, Pearson Education Limited, Essex 2013.
Cord D., The Decline and Fall of Nokia, Schildts&Söderströms, Borgå 2014.
Downes L., Nunes P., Big Bang Disruption: Business Survival in the Age of Constant Innovation, Portfolio Penguin, UK, 2014.
Eiteman D., Stonehill A., Moffet., Multinational Business Finance: Eleventh Edition, Pearson Education Inc., Boston 2007.
Hill C., Schilling M., Jones G.,Strategic Management Theory: An Integrated Approach, 12th edition, Cengage Learning, Boston 2016.
How Stephen Elop killed Nokia: Two key lessons for your business, Startup Smart, September 4 2013, http://www.startupsmart.com.au/technology/how‐stephen‐elop‐killed‐nokia‐two‐key‐lesson‐for‐your‐business/.
Huxham C., Vangen S., Managing to Collaborate: The theory and practice of collaborative advantage, Routledge, New York 2005.
Martin T., The Evolution of the smartphone, Pocketnow, July 28 2014, http://pocketnow.com/2014/07/28/the‐evolution‐of‐the‐smartphone.
Microsoft ostaa Nokian matkapuhelimet, Taloussanomat, September 3 2013, http://www. iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art‐2000001808135.html.
Tengyuen N., 50 Things Your Smartphone Replaced [ Or Will Replace In The Future], Gecko&Fly, November 19 2016.
Vincent J., Four Reasons why Microsoft had to buy Nokia, Independent, September 3 2013, http://www.independent.co.uk/life‐style/gadgets‐and‐tech/features/four‐reasons‐why‐microsoft‐had‐to‐buy‐nokia‐8796638.html.
Vuori T., Huy Q., Distributed Attention and Shared Emotions in the Innovation Process: How Nokia Lost the Smartphone Battle, “Administrative Science Quarterly” 2015.
What Is Mobile Ecosystem, LearnDataModelling.com, August 31 2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Cypyrigth notice