Wykorzystanie wskaźników marketingowych w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem w sektorze B2B w Polsce – bariery i problemy
Słowa kluczowe:
wskaźniki marketingowe, zarządzanie sprzedażą i marketingiem, marketing strategiczny, analiza, B2BAbstrakt
Choć współcześnie w publikacjach coraz częściej podkreśla się znaczenie danych analitycznych w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem, to jednak w praktyce wskaźniki marketingowe wciąż wykorzystywane są w ograniczonym zakresie. Celem artykułu jest omówienie barier i problemów oraz najczęstszych błędów w wykorzystaniu wskaźników marketingowych w decyzjach zarządczych w obszarze sprzedaży i marketingu na rynku B2B w Polsce. W artykule wskazanych zostało siedem najczęstszych błędów, będących barierą skutecznego wykorzystania wskaźników marketingowych w przedsiębiorstwach. Opisane zostały również podstawowe źródła i przyczyny, z których te błędy wynikają. Brak wiedzy i doświadczenia, nieumiejętność interpretacji wskaźników marketingowych oraz ich właściwego wykorzystania w podejmowanych decyzjach, czy w końcu brak zainteresowania ich wykorzystaniem, w konsekwencji prowadzą do samoograniczania możliwości rozwoju przedsiębiorstw. Artykuł powstał na podstawie doświadczeń zawodowych autorki, dodatkowych wywiadów pogłębionych oraz literaturę poświęconą wskaźnikom marketingowym. Stanowi głos w dyskusji na temat przydatności twardych danych i wskaźników w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem oraz wskazówkę dla zarządów przedsiębiorstw, na co należy zwrócić uwagę w procesie doboru, kształcenia i oceny menedżerów sprzedaży i marketingu w kontekście skutecznego wykorzystania wskaźników marketingowych.
Downloads
Bibliografia
Jeffery M., Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.
Jordan J., Vazzana M., Przełom w zarządzaniu sprzedażą, Wydawnictwo ICAN Institute, Warszawa 2014.
Kozielski R. (red.), Wskaźniki marketingowe, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
Sweetwood A., Cztery role, które obecnie powinien pełnić każdy dział marketingu, „Harvard Business Review Polska”, wersja elektroniczna www.hbrp.pl.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Cypyrigth notice