Wykorzystanie wskaźników marketingowych w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem w sektorze B2B w Polsce – bariery i problemy

Autor

  • Anna Sperska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

wskaźniki marketingowe, zarządzanie sprzedażą i marketingiem, marketing strategiczny, analiza, B2B

Abstrakt

Choć współcześnie w publikacjach coraz częściej podkreśla się znaczenie danych analitycznych w zarządzaniu sprzedażą  i marketingiem, to jednak w praktyce wskaźniki marketingowe wciąż wykorzystywane są w ograniczonym zakresie. Celem artykułu jest omówienie barier i problemów oraz najczęstszych błędów w wykorzystaniu wskaźników marketingowych w decyzjach zarządczych w obszarze sprzedaży i marketingu na rynku B2B w Polsce. W artykule wskazanych zostało siedem najczęstszych błędów, będących barierą  skutecznego wykorzystania wskaźników marketingowych w przedsiębiorstwach. Opisane zostały również  podstawowe  źródła i przyczyny, z których te błędy wynikają. Brak wiedzy i doświadczenia, nieumiejętność interpretacji wskaźników marketingowych oraz ich właściwego wykorzystania w podejmowanych decyzjach, czy w końcu brak zainteresowania ich wykorzystaniem, w konsekwencji prowadzą do samoograniczania możliwości rozwoju przedsiębiorstw. Artykuł  powstał  na podstawie doświadczeń zawodowych autorki, dodatkowych wywiadów pogłębionych oraz literaturę poświęconą wskaźnikom marketingowym. Stanowi głos w dyskusji na temat przydatności twardych danych i wskaźników w zarządzaniu sprzedażą  i marketingiem oraz wskazówkę dla zarządów przedsiębiorstw, na co należy zwrócić uwagę w procesie doboru, kształcenia i oceny menedżerów sprzedaży i marketingu w kontekście skutecznego wykorzystania wskaźników marketingowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Jeffery M., Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015.

Jordan J., Vazzana M., Przełom w zarządzaniu sprzedażą, Wydawnictwo ICAN Institute, Warszawa 2014.

Kozielski R. (red.), Wskaźniki marketingowe, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

Sweetwood A., Cztery role, które obecnie powinien pełnić każdy dział marketingu, „Harvard Business Review Polska”, wersja elektroniczna www.hbrp.pl.

Pobrania

Opublikowane

2017-03-16

Jak cytować

Sperska, A. (2017). Wykorzystanie wskaźników marketingowych w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem w sektorze B2B w Polsce – bariery i problemy. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (8), 354–363. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/3462

Numer

Dział

Marketing, promocja, social media