Działania społecznie odpowiedzialne w branży odzieżowej. Doświadczenie przedsiębiorstw H&M i Zara
Słowa kluczowe:
branża odzieżowa, społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), zrównoważona moda, środowisko, biznesAbstrakt
Artykuł podejmuje próbę analizy zaangażowania branży odzieżowej w działania odpowiedzialne społecznie. Dwie międzynarodowe firmy odzieżowe zostały poddane analizie: H&M i Zara. Zastosowana metoda badawcza to analiza treści – artykuł podejmuje próbę analizy literatury naukowej na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i branży odzieżowej, oraz raportów CSR wybranych firm odzieżowych. Pierwsza sekcja opisuje koncept społecznej odpowiedzialności biznesu. W drugiej sekcji została scharakteryzowana branża odzieżowa oraz zostały opisane aktualne wyzwania dla branży. Dwa ostatnie rozdziały opisują wybrane społecznie odpowiedzialne działania firm H&M i Zara. Podsumowując, podejście firmy H&M do CSR wydaje się być strategiczne, pod‐ czas gdy działania CSR Zary wydają się być bardziej instrumentalne.
Downloads
Bibliografia
Diviney E., Lillywhite S., Ethical threads: corporate social responsibility in the Australian garment industry, “Brotherhood of St Laurence”, Melbourne 2007.
Eryuruk S., Greening of the textile and clothing industry, “Fibres and Textiles in Eastern Europe,” 2012, vol. 95.
Frankental P., Corporate social responsibility – a PR invention?, “Corporate Communications: An International Journal”, 2001, vol. 6, no. 1.
Friedman M., The Social Responsibility of a Business is to Increase its Profits, “The New York Times Magazine”, 1970.
Garriga E., Melé D., Corporate social responsibility theories: Mapping the territory, “The Journal of Business Ethics”, 2004, vol. 53, no.1‐2.
Jones T.M., Corporate Social Responsibility Revisited, Redefined, “California Management Review”, 1980, vol. 22, no. 3.
Krajnakova E., Navickas V., Kontautiene R., Effect of macroeconomic business environment on the development of corporate social responsibility in Baltic Countries and Slovakia, “Oeconomia Copernicana”, 2018, vol. 9, no. 3.
Księżak P., The CSR Challenges in the Clothing Industry, “Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, 2017, vol. 3.
McNamara K., The global textile and garments industry: the role of information and communication technologies (ICTs) in exploiting the value chain, “Enlightenment Economics”, 2008.
McWilliams A., Siegel D. S., Wright P. M., Corporate social responsibility: Strategic implications, “Journal of Management Studies”, 2006.
McWilliams A., Siegel D., Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective, “Academy of Management Review”, 2001.
Nybakk E, Panwar R., Understanding instrumental motivations for social responsibility engagement in a micro‐firm context, “Business Ethics: A European Review”, 2015, vol. 24 no.1.
Smith N. C., Corporate Social Responsibility: Whether or How?, “California Management Review”, 2003, vol. 45, no. 4.
Sudolska A., Drabkowska‐Skarba M., Łapińska J., Kądzielawski G., Dziuba R., Exploring Corporate Social Responsibility Practices in the Clothing Industry: the Case of Polish and British Companies, “Fibres & Textiles in Eastern Europe”, 2020, vol. 1, no. 139.
Szewczyk M., Corporate Social Responsibility in the Textile and Apparel Industry: Barriers and Challenges, “Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, 2016, vol. 3, no.4.
Werther W. B., Chandler D., Strategic corporate social responsibility as global brand insurance, “Business Horizons”, 2005, vol. 48, no. 4.
Internet sources
www.corporateknights.com/reports/2020‐global‐100/2020‐global‐100‐ranking‐15795648/.
www.data.wto.org.
www.ec.europa.eu/growth/industry/sustainability/corporate‐social‐responsibility_en.
www.hmgroup.com.
www.inditex.com/about‐us/our‐story.
www.issuu.com/fashionrevolution/docs/fr_fashiontransparencyindex2020?fr=sNmI5NzYxMDk0OA.
www.static.inditex.com/annual_report_2019/pdfs/en/memoria/2019‐Inditex‐Annual‐Report.pdf.
www.unctad.org.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Cypyrigth notice