Port morski jako element lądowo‐morskiego łańcucha transportowego na przykładzie Portu Gdańsk

Autor

  • Magdalena Przystrzelska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

port morski, Port Gdańsk, logistyka, transport, łańcuch transportowy

Abstrakt

Rola portów morskich w lądowo‐morskich łańcuchach transportowych wzrastała wraz z osiąganiem przez nie kolejnych etapów rozwoju, zwanych jako generacje portów morskich. W celu zachowania konkurencyjności w lądowo‐morskich  łańcuchach transportowych, porty morskie powinny zadbać o szybkość i jakość obsługi statków, przekładające się na cenę usługi oraz o dogodny dojazd do portu od strony zaplecza, ponieważ te podstawowe czynniki warunkują wybór nie tylko portu morskiego, lecz również trasy przebiegu całego „łańcucha”. Budowa terminala DCT Gdańsk sprawiła, że port w Gdańsku stał  się  znaczącym, bałtyckim hubem, a także doprowadziła do powstania Pomorskiego Centrum Logistycznego. Owe inwestycje, wraz z powstaniem systemów informacyjnych dla użytkowników „łańcucha” i modernizacją  oraz budową  dróg i sieci kolejowych, sprawiły, że zgodnie z kryteriami UNCTAD, port w Gdańsku można zaliczyć do IV generacji portów morskich.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alderton P., Port management and operations, 3rd edition, Informa Law, London 2008.

Bursztyński A, Dostępność komunikacyjna portów Gdańska i Gdyni w aspekcie rozbudowy sieci drogowej zaplecza portowego, „Logistyka”, 2011, nr 5.

Chaberek M., Makro‐ i mikroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.

Kaliszewski A., Porty piątej oraz szóstej generacji (5GP, 6GP) – ewolucja ekonomicznej i społecznej roli portów, „Studia i Materiały Instytutu Handlu i Transportu Morskiego WE UG”, 2017, nr 14.

Maritime ports freight and passenger statistics, Eurostat, 2020.

Misztal K., Rozwój portów morskich jako centrów logistycznych, Rozwój portów morskich jako centrów informacyjnych [w:] Organizacja i funkcjonowanie portów morskich, red. K. Misztal, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.

Neider J., Jaka jest wielkość przeładunków kontenerów w polskich portach morskich?, [w:] Podręcznik Spedytora, red. D. Marciniak‐Neider, J. Neider, t. 1, Polish International Freight Forwarders Association, Gdynia 2020.

Nowosielski T., Lądowo‐morskie łańcuchy transportowe [w:] Organizacja i funkcjonowanie portów morskich, red. K. Misztal, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.

Port marketing and the challenge of the third generation port, raport UNCTAD, 1990.

Ports Newsletter by UNCTAD, UNCTAD, 1999, nr 19.

Przybylska E., Analiza usługu transportowej w wybranym przedsiębiorstwie sektora TSL, „Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie”, nr 56, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2011.

Rocznik statystyczny gospodarki morskiej, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa, Szczecin 2019.

Szwankowski S., Funkcjonowanie i rozwój portów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000.

Strony internetowe

https://dctgdansk.pl

www.goodman.com

www.gov.pl/web/gospodarkamorska/

https://langowski.eu

www.portgdansk.pl

https://unilog.eu

Pobrania

Opublikowane

2021-08-30

Jak cytować

Przystrzelska , M. (2021). Port morski jako element lądowo‐morskiego łańcucha transportowego na przykładzie Portu Gdańsk. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (11), 213–222. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/6039

Numer

Dział

Artykuły