Koncepcja oceny zarządzania logistycznego w mikro przedsiębiorstwie handlowym
Słowa kluczowe:
zarządzanie logistyczne, przedsiębiorstwo handlowe, analiza i ocenaAbstrakt
Literatura naukowa nie udostępnia wielu publikacji skupionych wokół koncepcji zarządzania przedsiębiorstwami handlowymi z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, w tym zarządzania logistycznego15. Niewielka ilość treści w opisywanym kontekście tematycznym może obniżać zdolność konkurowania organizacji, zatem dążąc do zwiększenia atrakcyjności mikro przedsiębiorstw handlowych należy, analizować procesy w nich zachodzące, oceniać ich funkcjonowanie oraz wspierać rozwój.
W niniejszym artykule koncepcja oceny zarządzania logistycznego w mikro przedsiębiorstwie handlowym składa się z dwóch etapów: mapowania procesu, a następnie oceny zarządzania logistycznego w układzie problemów decyzyjnych charakterystycznych dla mikro przedsiębiorstw handlowych.
Mapowanie procesu jako jedna z metod analizy wszystkich działań i powiązań występujących w mikro przedsiębiorstwie handlowym jest początkiem rozwoju utożsamianym z usprawnianiem oraz wdrażaniem nowych rozwiązań optymalizujących. Przedstawione w tabeli zależności między funkcjami a problemami decyzyjnymi w handlu, uzupełnione wywiadem semi‐ustrukturalizowanym pomogły ustalić elementy problematyczne w badanym procesie. Na tej podstawie można dokonać oceny zarządzania logistycznego, a nawet zaproponować rozwiązania wspierające cały proces.
Downloads
Bibliografia
Biesok G., Wyród‐Wróbel J., Podejścia do tworzenia map procesów [w:] Uwarunkowania i metodyczne aspekty rozwoju organizacji, red. I. Dudzik‐Lewicka, H. Howaniec, W. Waszkielewicz, Wydawnictwo Akademii Techniczno‐Humanistycznej w Bielsku‐Białej, Bielsko‐Biała 2012.
Fernie J., Sparks L., Retail logistics: changes and challenges, The Institute of Logistics and Transport, Londyn 2004.
Filipiak B., Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego, CeDeWu, Warszawa 2009.
Gołembska E., Podstawy logistyki, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź 2006.
Hasischka W., Hruschka H.: Handels‐Marketing, Walter de Gruyter, Berlin–New York 1984.
Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
Kvale R., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Malinova M., Mendling J., The Effect of Process Map Design Quality on Process Management Success, Wirtschaftsuniversität Wien, Institute for Information Business, Wiedeń 2013.
Mazurek‐Łopacińska K., Sobocińska M., Badania marketingowe w gospodarce cyfrowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2020.
PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2022, red. A. Skowrońska, A. Tarnawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2022.
Szczepański J., Szyszko L., Finanse przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2007.
Szymonik A., Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Difin, Warszawa 2011.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Cypyrigth notice