Korzyści płynące z rozwoju miejskiego transportu zbiorowego w Polsce w świetle koncepcji logistyki miejskiej

Autor

  • Martyna Sydorów Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

miejski transport zbiorowy, problemy transportowe miast, kierunki rozwoju miejskiej komunikacji publicznej, logistyka miejska

Abstrakt

Miasta borykają się z wieloma trudnościami, również w zakresie transportu. Ich generatorem jest przede wszystkim wzrost wskaźnika motoryzacji. Chcąc przeciwdziałać problemom, samorządy podejmują starania, dzięki którym miejska komunikacja publiczna ma stać się konkurencyjna wobec samochodów. Wdrażane są m.in. innowacje technologiczne oraz rozbudowywana jest infrastruktura transportu szynowego (tramwajowa, kolei miejskiej i aglomeracyjnej). Celem pracy jest próba określenia głównych kierunków rozwojowych miejskiej komunikacji publicznej, które mają za zadanie zniwelowanie kwestii problemowych w zakresie transportu. Badanie oparto na analizie literatury – naukowej, branżowej i portali informacyjnych oraz danych statystycznych. Dopełnienie stanowił przegląd przykładów rozwiązań z polskich samorządów miejskich (studium przypadku). Pozwoliło to wykazać ogólne zyski płynące z rozwoju transportu zbiorowego. Miejska komunikacja publiczna posiada większą zdolność przewozową niż samochody osobowe, dzięki czemu jest bardziej efektywna. Wpływa to na zminimalizowanie zjawiska kongestii transportowej oraz emisję zanieczyszczeń i hałasu. Zmniejszenie liczby aut także poprawić może bezpieczeństwo na drogach oraz spowoduje mniejszą eksploatację infrastruktury drogowej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ambroziewicz P., Auta dla nas, auta dla mas. Kto czym jeździł w Polsce Ludowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Banet K., Rogala S., Znaczenie współpracy miast i gmin w kreowaniu efektywnych systemów transportowych w odpowiedzi na zjawisko urban sprawl, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Gospodarka Przestrzenna XXI wieku” 2016, nr 443.

Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/tablica.

Drogi bezpieczniejsze, 2022, https://poland.representation.ec.europa.eu/news/drogi‐corazbezpieczniejsze‐2022‐03‐30_pl.

Grzywa A., Gliniak M., Wpływ rozwoju norm emisji spalin EURO na emisję zanieczyszczeń powietrza z pojazdów komunikacji miejskiej na przykładzie miasta Krakowa, „Logistyka” 2014, nr 4.

Jaszczyński M., Szczecińska Kolej Metropolitalna. Znamy założenia dotyczące wspólnego biletu na pociąg i komunikację miejską, 2023, https://police.naszemiasto.pl/szczecinska‐kolejmetropolitalna‐znamy‐zalozenia‐dotyczace/ar/c1‐9202795.

Jędrak J., Wpływ zanieczyszczeń z motoryzacji na zdrowie, 2018, https://smoglab.pl/wplywzanieczyszczen-z‐motoryzacji‐na‐zdrowie/.

Kiba‐Janiak M., Logistyka w strategiach rozwoju miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2018.

Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2021 roku, Warszawa, 2022.

Kornaszewski M., Gwiazda A., Inteligentne systemy transportowe jako narzędzia w rozwiązywaniu problemów kongestii transportowej, „Autobusy” 2017, nr 6.

Marczak H., Koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń wynikające z użytkowania autobusów miejskich, „Autobusy” 2016, nr 6.

Menes M., Rozwój motoryzacji indywidualnej w Polsce w latach 1990–2015, „Przegląd Komunikacyjny” 2018, nr 4.

Pawlak M., Średni wiek aut w Polsce to 15,5 roku, 2022, https://filarybiznesu.pl/sredniwiek‐aut‐w‐polsce‐155‐roku/a16253.

PKM Południe, https://pkm‐poludnie.pl.

Połom M., Przemiany funkcjonowania komunikacji trolejbusowej w Polsce w latach 1989–2013, Wydawnictwo „Bernardinum”, Gdańsk–Pelplin 2017.

Raczyńska‐Buława E., Dostosowanie usług transportu publicznego do potrzeb osób niepełnosprawnych, „Autobusy” 2017, nr 7–8.

Ranking jakości dróg w Polsce, 2022, https://www.isprzet.pl/pl/ranking‐jakosci‐drog‐wpolsce‐raport‐2022.html.

Raport 2022. Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Rozwój zrównoważony środowiskowo, GUS, 2022.

Tomtom Traffic Index. Ranking 2022, https://www.tomtom.com/traffic‐index/ranking/?country=.

Urbanowicz W., Olsztyn: Ruszyły trzy nowe przystanki kolejowe. Na razie dla 6,5 par połączeń, 2021, https://www.transport‐publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn‐ruszyly‐trzy‐noweprzystanki‐kolejowe‐na‐razie‐dla‐65‐par‐polaczen‐69210.html.

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13.

Wappa P., Halicka K., Znaczenie i źródło kongestii transportowej na przykładzie białostockiej aglomeracji, „Economy and Management” 2011, nr 4.

Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, https://www.gdansk.pl/inwestycje‐miejskie/tristar‐inteligentny‐system‐sterowania‐ruchem,a,17755.

Wocial M., Rokicki T., Znaczenie zbiorowego transportu szynowego na przykładzie Szybkiej Kolei Miejskiej w aglomeracji warszawskiej, „Technika Transportu Szynowego” 2015, nr 6.

Wojcieszek J., Rozwój komunikacji tramwajowej w Polsce, „Technika Transportu Szynowego” 2013, nr 7‐8.

Wojtaszek M., Powrót tramwajów na ulice Olsztyna, „Technika Transportu Szynowego” 2016, nr 3.

Wyszomirski O., Transport miejski [w:] Transport. Tendencje zmian, red. K. Wojewódzka‐Król, E, Załoga, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.

Zalewska A., Dobór środków transportu komunikacji zbiorowej do tras przejazdów oraz potrzeb pasażerów, „Autobusy” 2017, nr 6.

Pobrania

Opublikowane

2023-07-03

Jak cytować

Sydorów, M. (2023). Korzyści płynące z rozwoju miejskiego transportu zbiorowego w Polsce w świetle koncepcji logistyki miejskiej . Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (13), 31–39. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/9103

Numer

Dział

Artykuły