Oczekiwania młodego pokolenia na rynku pracy

Autor

  • Wanesa Konkel Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

rynek pracy, młode pokolenie, pokolenie Z, oczekiwania, motywowanie

Abstrakt

Współczesny rynek pracy integruje dość silnie zróżnicowane pokolenia, o różnych priorytetach i cechach. Genezą tych różnic są rozbieżne warunki gospodarcze i społeczne, w jakich przyszło każdemu z pokoleń dorastać. Ważnym aspektem dla pracodawcy powinno być poznanie opisanych w artykule różnic w podejściu do wykonywanej pracy przez potencjalnych i aktualnych pracowników. Bazując na literaturze przedmiotu, w artykule przedstawiono istotność motywowania pracownika, czyli świadomego oddziaływania na motywację osoby zatrudnionej, w celu skutecznej realizacji celów przedsiębiorstwa. Autorka zbadała najważniejsze czynniki zachęcające do podjęcia i wykonywania pracy dla generacji rozpoczynającej dopiero swoją karierę zawodową – pokolenia Z. W rezultacie potwierdzono przyjętą w pracy hipotezę badawczą, iż dla młodego pokolenia najważniejszą zachętą do podjęcia pracy jest wynagrodzenie zasadnicze. Na kolejnych miejscach plasują się liczne czynniki niematerialne, tj. elastyczny czas pracy, przyjemna atmosfera w pracy czy pewność zatrudnienia. Jednak, budując system motywacyjny, należy zwrócić uwagę na jego kompleksowość, gdyż wtedy będzie on długotrwale efektywny, oraz na dobór czynników motywujących, szczególnie dla młodych pracowników, którzy dążą do work life balance.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baby boomers a rynek pracy, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human‐capital/articles/employee‐experience/baby‐boomers‐rynek‐pracy.html.

Benefity pozapłacowe – co dają pracodawcy, a czego oczekują pracownicy, https://www.medicover.pl/pakiety‐medyczne‐dla‐firm/benefity‐pozaplacowe‐co‐daja‐pracodawcy‐aoczekiwania‐pracownika/.

Ciekanowski Z., Szymański Z., Metody motywowania pracowników we współczesnej organizacji, „Nowoczesne Systemy Zarządzania” 2017, nr 12(4).

Czyczerska K.M., Ławnik A.J., Szlenk‐Czyczerska E., Współczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z, „Rozprawy Społeczne” 2020, nr 14(3).

Grzybowski M., Sprzedawca (p)obudzony, „Personel” 1993, nr 1.

Kazuś M., Fierek M.T., System motywacji w miejscu zatrudnienia, file:///C:/Users/Admin/Downloads/46‐Article%20Text‐149‐1‐10‐20181231.pdf.

Kocot M., Kwasek A., Płacowe i pozapłacowe czynniki motywujące do podjęcia aktywności zawodowej studentów w świetle badań własnych, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie” 2023, nr 24(1).

Kropiwiec K., Wiceminister rodziny: liczba urodzeń dramatycznie spada, wkrótce rząd przyjmie strategię demograficzną, https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1223599%2Cwiceminister‐rodziny‐liczba‐urodzen‐dramatycznie‐spada‐wkrotce‐rzad.

Kubera G., Kolejne pokolenie konsumentów. Skupiają się tylko przez 8 sek, https://businessinsider.com.pl/lifestyle/kolejne‐pokolenie‐konsumentow‐skupiaja‐sie‐tylko‐przez‐8‐sek/rzvymp0.

Łepkowska A., Sycza K., Zaremba B, Sposoby skutecznej motywacji pracownika, https://www.krus.gov.pl/fileadmin/moje_dokumenty/obrazki/kwartalnik/dokumenty_do_pobrania/nr78/artpol/78_Lepkowska.pdf.

Marzoch I., Pracownik i przedsiębiorstwo wobec aktualnego rynku pracy, „Zeszyty Naukowe ZPSB. Firma i Rynek” 2019, nr 1(55).

Motywacja do pracy – co na nią wpływa i od czego zależy?, https://poradnikpracownika.pl/‐ motywacja‐do‐pracy‐czyli‐co‐nas‐napedza‐do‐dzialania.

Nieżurawska J., Dziadkiewicz A., Kowalewska G., Systemy work‐life balance w przedsiębiorstwach w opinii generacji Z – wyniki badań empirycznych, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych. Szkoła Główna Handlowa” 2017, nr 45.

Nowicka L., Cztery pokolenia na polskim rynku pracy, https://www.parp.gov.pl/component/content/article/83979:cztery‐pokolenia‐na‐polskim‐rynku‐pracy.

Oleksiak P., Systemy premiowania jako podstawowe narzędzie oddziaływania na wyniki pracownika w organizacji, „Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie” 2012, nr 2(15).

Pęcek M., Walas‐Trębacz J., Ocena skuteczności systemów motywacyjnych stosowanych w organizacjach, „Journal of Modern Management Process”, 2018, nr 3(1).

Płatek śniegu, https://obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl/hasla/plateksniegu/.

Pokolenie baby boomer na rynku pracy. Czego boomersi oczekują od pracodawców? https://szkolenia.avenhansen.pl/artykuly/pokolenie‐baby‐boomer‐na‐rynku‐pracy.html.

Pokolenie płatków śniegu – czy istnieje? Czym wyróżnia się generacja Z?, https://www.mbridge.pl/blog/pokolenie‐platkow‐sniegu/.

Rozbejko K., Motywacja materialna i niematerialna w Polsce, http://plusuj.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=360:motywacja‐materialna‐i‐niematerialnaw‐polsce&catid=35&Itemid=131.

Rogowska D., Współczesne systemy motywacyjne w organizacji i ich specyfika w świetle wybranych problemów, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych” 2020, nr 1(24).

Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/pokolenie.html.

Smolbik‐Jęczmień A., Żarczyńska‐Dobiesz A., Zróżnicowanie podejścia do rozwoju zawodowego wśród przedstawicieli pokoleń koegzystujących na rynku pracy, https://www.scribd.com/document/629504382/Zrożnicowane‐podejście‐do‐rozwoju‐zawodowego‐A‐Smolbik‐Jęczmień‐A‐Żarczyńska‐Dobiesz.

Systemy motywowania pracowników – jak zachęcić pracownika do efektywniejszej pracy?, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/‐systemy‐motywowania‐pracownikow‐czyli‐jakzachecic-pracownika‐do‐efektywniejszej‐pracy.

Szymczyk J., Czym charakteryzuje i jaki ma wpływ pokolenie Baby Boomers?, https://porad nikpracownika.pl/‐czym‐charakteryzuje‐i‐jaki‐ma‐wplyw‐pokolenie‐baby‐boomers.

Wasiluk A., Bańkowska M., Przesłanki dotyczące wyboru miejsca pracy przez pracowników pokolenia X, Y i Z, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze” 2021, nr 8(14).

Wdowiak A., Motywowanie pracowników w zwinnych zespołach projektowych [w:] Metody i techniki zarządzania. Inspiracje dla teorii i praktyki, red. M. Kołodziejczak et al., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

Wójtowicz M., „Pokolenie Z” na rynku pracy. Dlaczego najmłodsi często zmieniają pracę i co jest dla nich najważniejsze w pracy?, https://strefabiznesu.pl/pokolenie‐z‐na‐rynkupracy‐dlaczego‐najmlodsi‐czesto‐zmieniaja‐prace‐i‐co‐jest‐dla‐nich‐najwazniejszew‐pracy/ar/c3‐17400885.

Zając S., Wpływ motywowania pracowników na jakość i efektywność pracy w przedsiębiorstwie, „Prace Naukowo‐Dydaktyczne PWSZ im. J. Pigonia w Krośnie” 2014, nr 67.

Żyłowska K., Millenialsi i Pokolenie Z szybciej odczuwają wypalenie zawodowe. Co jest tego przyczyną?, https://socialpress.pl/2022/06/millenialsi‐i‐pokolenie‐z‐szybciej‐odczuwaja‐wypalenie‐zawodowe‐co‐jest‐tego‐przyczyna.

Pobrania

Opublikowane

2023-07-03

Jak cytować

Konkel, W. (2023). Oczekiwania młodego pokolenia na rynku pracy. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia", (13), 224–238. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/naszestudia/article/view/9126

Numer

Dział

Artykuły