Zapraszamy do lektury numeru 19–20
Numer 19–20 stał się forum dla interpretacyjnych antagonizmów i komparatystycznych analogii. Pierwszą część zeszytu wypełniają spory schulzologów wokół kwestii interpretacji, druga z kolei prezentuje paralele (twórcze, fantazmatyczne, biograficzne) między „światami” Schulza, Schnitzlera, Benjamina, Lema i Pynchona. W środku:
Na rzecz niezgodności (hh) / 3
[spory i konfrontacje]
Jakub Orzeszek Ciała Schulza
Józef Olejniczak „Rozpocznę od bardzo skrótowego omówienia...
Agata Bielik-Robson Dwa ciała Schulza
Michał Paweł Markowski Przeciwko nierozstrzygalności
Jakub Orzeszek Tak i nie
Idit Alphandary Estetyczne fałsze i moralne emocje w Sanatorium pod Klepsydrą Brunona Schulza i w filmie Wojciecha Hasa
Michał Paweł Markowski Szybkie samorództwo blagi. Schulz, Deleuze i kwestia interpretacji
[paralele]
Wiera Meniok Modernistyczny oniryzm w dylogii Brunona Schulza i w Noweli o snach Arthura Schnitzlera
Marc Sagnol Dzieciństwo, kicz i manekiny. Magiczne doświadczenia i przeżycia Waltera Benjamina i Brunona Schulza
Tymoteusz Skiba Mitologizacja dzieciństwa – Wysoki zamek i Sklepy cynamonowe
Bruno Arich-Gerz Kometa i rakieta: postęp technologiczny w intertekstualnych konstelacjach Komety Brunona Schulza i Tęczy Grawitacji Thomasa Pynchona
[horyzont dzieła]
Balbina Tarnowska Mit tricksterski i jego ślady u Schulza
Piotr Jakub Wąsowski Przyspieszyć przyjście Mesjasza: Wiosna (1936)
Agata Kulak Mesjasz utknął w Samborze, czyli jak (nie) powstawał Mesjasz Brunona Schulza
[archiwum / horyzont życia]
Piotr Szalsza Wiedeńskie spektrum i Bruno Schulz
Magdalena Wasąg Bruno Schulz w Czechach, rozmowa z Hanele Palkovą i Janem Jeništą