Śmierć autora i jego żywoty

Autor

  • Robert Dion Université de Québec à Montréal
  • Frédéric Regard Université Paris-Sorbonne

DOI:

https://doi.org/10.26881/sf.2020.16.04

Abstrakt

Writers’ biographies (written about writers by writers) constitute a genre with very long historical roots, which has flourished in the last twenty-five or thirty years. This is undoubtedly linked to the lifting of the post-structuralist ban concerning the author as a person, so that it became possible, at least in France, to legitimize biographical writing again. We date this revival to the mid-1980s, when Duras, Robbe-Grillet and Sollers all published (auto)biographical texts, whose status is certainly problematic, but nonetheless worthy of careful attention. Immersed in Romantic anthropology, in various transpositions and numerous genre nostalgias, this general ambiguity appears as the key characteristic of biographical productions of the 1980s. What we have here is a kind of a spectacle, in which the figure of the author re-enters the stage. At the same time, it is a “biographical illusion” (Bourdieu). Many contemporary biographers know that the ‘truth’ about the other can only be grasped through a play on forms (or on the memory of forms), if not, to evoke Lacan, in “a line of fiction”.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogramy autorów

Robert Dion - Université de Québec à Montréal

Profesor na Université de Québec à Montréal. Zajmuje się teorią literatury, biografistyką i gender studies. Autor książek: Écrire l’écrivain. Formes contemporaines de la vie d’auteur (z Frances Fortier, Montréal 2010), Une distance critique (Québec 2011), Des fictions sans fiction ou le partage du réel (Montréal 2018). Redaktor i współredaktor tomów: Vies en récit. Formes littéraires et médiatiques de la biographie et de l’autobiographie (Québec 2007), Les nouvelles écritures biographiques. La biographie d’écrivain dans ses reformulations contemporaines (Lyon 2013), La construction du contemporain. Discours et pratiques du narratif au Québec et en France depuis 1980 (Montréal 2019). Obecnie, razem z Andrée Mercier, prowadzi badania nad postaciami drugoplanowymi w najnowszej prozie.

Frédéric Regard - Université Paris-Sorbonne

Profesor na Université Paris-Sorbonne. Wykłada literaturę anglojęzyczną XIX, XX i XXI wieku. Zajmuje się także teorią literatury, biografistyką i gender studies. Założyciel grupy badawczej SEMA (Équipe de recherche sur les systèmes d’ecriture du monde anglophone). Współpracownik naukowy i członek rady w Institut du Genre. Doktoryzował się pod kierunkiem Hélène Cixous. Autor kilkunastu książek, m.in.: La Biographie littéraire en Angleterre (Saint-Étienne 1999), L’Écriture féminine en Angleterre. Perspectives postféministes (Paris 2002), Mapping the Self: Space, Identity, Discourse in British Auto/Biography (Saint-Étienne 2003), Féminisme et prostitution dans l’Angleterre du XIXe siècle: la croisade de Josephine Butler (Lyon 2014).

Pobrania

Opublikowane

2020-09-14

Jak cytować

Dion, R., & Regard, F. (2020). Śmierć autora i jego żywoty. Schulz/Forum, (16), 99–110. https://doi.org/10.26881/sf.2020.16.04

Numer

Dział

[fragmenty antropologiczne]