O zjadaniu Innych

Autor

  • Tomasz Szerszeń Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

DOI:

https://doi.org/10.26881/sf.2021.17-18.06

Abstrakt

Anthropophagy returns in the works of the inter-war avant-gardes as an important and overdetermined metaphor which describes, e.g., the attitudes to tradition and otherness. The appropriation and devouring of the Other becomes not only a description of certain artistic and ethnographic practices, but perhaps also or even in the first place a hidden paradigm of our culture. The frame within which anthropophagic metaphors appeared at that time was the critique of capitalism and colonialism. The author considers that anthropophagic phantasy and its various – anthropological, literary, and political – contexts. His object of interest is the journal Documents (particularly photos by Jacques-Andre Boiffard and a text by Georges Bataille), Roger Caillois’s essay on the praying mantis, the key text of the Brazilian avant-garde, Anthropophagic Manifesto by Oswald de Andrade, and “The Street of Crocodiles” by Bruno Schulz.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Tomasz Szerszeń - Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Antropolog kultury, eseista, artysta wizualny. Autor książek Wszystkie wojny świata (2021), Architektura przetrwania (2017) i Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015), redaktor książek Oświecenie, czyli tu i teraz (2021, z Łukaszem Rondudą) i Neorealizm w fotografii polskiej 1950–1970 (2015, z Rafałem Lewandowskim). Redaktor „Kontekstów”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Jego projekty artystyczne pokazywane były na wielu wystawach w Polsce i za granicą. Był również kuratorem wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i w Galerii Studio w Warszawie. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria prowadzi serię
„Atlas. Antropologia wizualności”.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-15

Jak cytować

Szerszeń, T. (2021). O zjadaniu Innych . Schulz/Forum, (17–18), 100–110. https://doi.org/10.26881/sf.2021.17-18.06

Numer

Dział

[paralele i konteksty]