Oddanie czci kurzowi. W. G. Sebald i czytanie w tropach

Autor

  • Muriel Pic Uniwersytet Berneński

DOI:

https://doi.org/10.26881/sf.2021.17-18.07

Abstrakt

Few writers paid as much attention to dust as W. G. Sebald. The author of Austerlitz saw in it „the lowest sign of annihilation” and a “boundary between being and nothingness,” an elegiac way of making the dead present in the text. For Sebald, all the ways of reading the past were “reading (in) dust,” making this particular way close to prophesying. The author of the essay follows Sebald’s opinion, tracing various forms and manifestations of the “prophetic epistemological paradigm.” Reading the irregular, reading „what has never been written,” has also its political aspect of (re)thinking the past from the remains of destruction. This is how dust becomes critical and subversive matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Muriel Pic - Uniwersytet Berneński

Krytyczka literacka, eseistka, tłumaczka. Wykładowczyni na uniwersytecie w Bernie. Jest autorką książek eseistycznych i poetyckich: Le désir monstre. Poétique de Pierre Jean Jouve (2006), W. G. Sebald. L’Image Papillon (2009), Les Désordres de la bibliothèque: photomontages (2011), Elégies documentaires (2016), En regardant le sang des bêtes (2017), Affranchissements (2020). Za ostatnią książkę otrzymała nominację do nagrody Medicis i wyróżnienie specjalne nagrody fundacji Wepler. Przekładała też Waltera Benjamina. Jej badania poświęcone są m.in. W. G. Sebaldowi, Henriemu Michaux, a także kwestii archiwów i ich poetyckiego odczytania.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-15

Jak cytować

Pic, M. (2021). Oddanie czci kurzowi. W. G. Sebald i czytanie w tropach . Schulz/Forum, (17–18), 144–152. https://doi.org/10.26881/sf.2021.17-18.07

Numer

Dział

[fragmenty antropologiczne]