Koreańska kultura picia alkoholu – werbalne i niewerbalne wzorce zachowań grzecznościowych lansowane w popularnych serialach koreańskich

Autor

Abstrakt

The popularity of Korean television series, available via streaming platforms, is one of the factors contributing to the increasing fascination with South Korea in Poland. The aim of this article is to analyze patterns of politeness, both verbal and nonverbal, in the context of drinking culture as portrayed in Korean dramas. Despite the growing popularity of South Korean pop culture in Poland, there is still a limited number of studies on Korean customs and traditions. The choice of issues related to drinking etiquette results from the significance alcohol holds in Korean society. The research material, consisting of scenes from dramas, was drawn from Korean productions available on Netflix. The results of the analysis may serve both theoretical and practical purposes, providing a synthetic collection of essential information that may be useful for both travelers and for employees working in Korean companies in Poland.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anagnostopulu A., Polak mieszkający w Korei: picie alkoholu traktują tu jak hobby, „Business Insider”, 5.10.2024, https://businessinsider.com.pl/gospodarka/polak-mieszkajacy-w-korei-piciealkoholu-traktuja-tu-jak-hobby/6djc5 vc (dostęp: 10.10.2024).

Bajgier-Kowalska M., Tracz M., Wałach K., Rola hallyu wave w rozwoju turystyki kulturowej w Korei Południowej, „Prace Komisji Geografi i Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geografi cznego” 31(3), s. 17–31.

Borowiecki A., Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji, „Images” 2019, t. 25, nr 34, s. 163–171.

Choi JI., Kategoria behawitywów grzecznościowych insamal w etykiecie językowej współczesnej koreańszczyzny i jej polskie odpowiedniki: w kręgu semantyki, translatoryki, pragmatyki i antropologii kultury, Uniwersytet Warszawski 2013, praca doktorska.

Gardocka P., Rola nowych mediów a polscy fani koreańskich seriali jako przykład wspólnotowego wymiaru kultury popularnej. Analiza na przykładzie Facebooka [w:] Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M.F. Zaniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 245–255.

Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków 2004.

Husarski R., Marka „Korea”. Geneza południowokoreańskiego soft power, „Ekrany. Film & Media” 2021, nr 3, s. 12–18.

Huszcza R., Honoryfi katywność. Gramatyka. Pragmatyka. Typologia, Wydawnictwo Akademickie „Dialog”, Warszawa 1996.

Janicka I., Komunikacja niewerbalna Koreańczyków na tle tradycji kulturowej. Perspektywa glottodydaktyczna, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 2009, nr 15, s. 9–21.

Jankowiak A., Michalak M., Dlaczego wszyscy gramy w czerwone światło–zielone światło? Analiza fenomenu serialu Squid Game, „Panoptikum” 2022, nr 28 (35), s. 73–85.

Karasińska A., Pomiędzy ramówką a serialowym obżarstwem. Jak Polacy oglądają seriale?, „Zeszyt y Prasoznawcze” 2016, t. 59, nr 1 (225), s. 51–63, doi: 10.4467/2299-6362PZ.16.004.5181.

Kida P., Koreańska honoryfi kacja w praktyce [w:] Grzeczność w różnych językach i kulturach, red. I. Koutny, A. Wolarska-Sobocińska, Wydawnictwo Rys, Poznań 2022, s. 57–71.

Konieczna E., Seriale i ich odbiór jako odbicie zmian społeczno-kulturowych, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2021, nr 22, s. 85–97.

Najpopularniejsze kierunki studiów w 2024 roku – ranking, https://studia.pl/najpopularniejsze-kierunki-studiow-ranking/ (dostęp: 18.10.2024).

Ogarek-Choj H., Huszcza R., Choi G.Y., Podręcznik języka koreańskiego, cz. 1: Kurs podstawowy, Wydawnictwo Akademickie „Dialog”, Warszawa 2014.

Oleksiuk M., Koreańska fala, czyli wpływ i rozprzestrzenianie się kultury koreańskiej w krajach europejskich i amerykańskich, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2021, nr 19, s. 209–218.

Pak H., Alkohol w życiu Koreańczyków [w:] Kultura koreańska od kuchni. Rytuały, etykieta i estetyka, red. R. Huszcza, A. Wojakowska-Kurowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023, s. 217–241.

Paradowska A., Gramatyka języka koreańskiego, cz. 1, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021.

Pasińska N., Popularność seriali koreańskich (K-drama) po premierach filmu Parasite oraz serialu Squid Game w Polsce i na świecie, Uniwersytet Warszawski, 2023, praca magisterska, https://ruj.uj.edu.pl/ entities/publication/0dbba360-bf89-4723-9714-9bc9f3665c6d (dostęp: 20.09.2024).

Pietrewicz O., Południowokoreańska kultura na fali, „Biuletyn PISM”, 20.03.2020, nr 51 (1983), https://pism.pl/publikacje/Poludniowokoreanska_kultura_na_fali (dostęp: 22.10.2024).

Rawski J., Wprowadzenie. Miejsce i znaczenie seriali streamingowych we współczesnej kulturze medialnej, „Studia Filmoznawcze” 2023, nr 44, s. 7–18.

Siemińska D., Koreańska Fala jako główne narzędzie soft power Korei Południowej [w:] Jednostka wobec globalnego wymiaru stosunków międzynarodowych, red. A. Kisztelińska-Węgrzyńska, M. Krauze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 109–121.

Sokołowski Ł., Serial jako element praktyk społecznych, „Kultura i Społeczeństwo” 2011, t. 55, nr 2–3, s. 187–208.

Taczkowska K., Grzeczność językowa w XXI wieku na przykładzie polskich i południowokoreańskich programów telewizyjnych z 2020 roku, „Etnolingwistyka. Problemy języka i Kultury” 2022, vol. 34, s. 139–149.

Tokarczuk O., Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.

Wierzchoń P., Koreańczyk grzeczny jest [w:] Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 109–126.

You CI., Próba zrozumienia relacji międzyludzkich i rodzaje honoryfikatywności w Korei Południowej, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2018, z. 13, s. 193–206.

You CI., Systemy adresatywne Korei Południowej i Polski jako składnik etykiety na przykładzie sfery akademickiej i biznesowej, Uniwersytet Śląski, 2020, praca doktorska, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/16495/1/You_Systemy_adresatyw ne_Korei_Poludniowej_i_Polski_jako_ skladnik_etykiety.pdf (dostęp: 20.09.2024).

You CI., Wybrane komponenty współczesnej mentalności koreańskiej związane z grzecznością, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2021, z. 19, s. 219–231.

Zenderowski R., Koziński B., Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

Koreanka, Czego nie można robić przy koreańskim stole?, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=2tlsiDOp9S8 (dostęp: 19.09.2024).

Mysoseo Fundacja, Polska jest zamknięta na Koreę Południową?, https://www.youtube.com/ watch?v=X1UvT0dKcHk (dostęp: 22.10.2024).

Pierogi z Kimchi, Jak się pije w Korei%%%? Idziemy do Baru! Co, jak i z czym piją Koreańczycy? Odcinek ostatkowy :), https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=fre3dg4wNUY (dostęp: 24.09.2024).

Pobrania

Opublikowane

2025-09-02

Jak cytować

Maj-Malinowska, B. (2025). Koreańska kultura picia alkoholu – werbalne i niewerbalne wzorce zachowań grzecznościowych lansowane w popularnych serialach koreańskich. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, (27), 149–166. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/GSAW/article/view/12641

Numer

Dział

Artykuły