Funkcjonowanie centrów wsparcia dydaktyki i rozwoju kompetencji wykładowców: Analiza globalnych trendów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/head.2024.2.07

Słowa kluczowe:

kompetencje dydaktyczne, ICED, rozwój zawodowy

Abstrakt

W Polsce istnieje kilka uczelni z silnymi jednostkami organizacyjnymi, które kompleksowo wspierają wykładowców, w tym rozwój ich kompetencji oraz wiele uczelni borykających się z trudnościami w tym zakresie. Celem tego eseju jest rozszerzenie dyskusji nad profesjonalizacją osób i ww. jednostek o wymiar międzynarodowy. Artykuł omawia znaczenie pojęcia educational developer oraz zadania osób zatrudnionych na tym lub podobnym stanowisku. Prezentuje i analizuje inspiracje z konferencji International Consortium for Educational Development (ICED), która miała miejsce w Nairobi w lipcu roku 2024. Poruszone zostały tematy dotyczące funkcjonowania działów rozwoju/wsparcia dydaktyki i analogicznych centrów ogólnouczelnianych, modele zmiany edukacyjnej, metody motywowania wykładowców oraz certyfikowania zdobywanych umiejętności. Artykuł kończy lista pytań umiejscawiających poruszane kwestie w polskim kontekście oraz zaproszenie do współtworzenia społeczności educational developers, przystąpienia do ICED oraz dzielenia się doświadczeniami na łamach branżowego czasopisma IJAD.

Bibliografia

Boud D., Brew, A. (2013). The nature of academic development: How are the fields sustained within higher education? Higher Education Research & Development, nr 32(4), ss. 379-391.

Guskey T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching: Theory and Practice, nr 8(3), ss. 381–391.

Kemmis S. (2022). Transforming Practices: Changing the world with the theory of practice architectures. Singapore: Springer.

Le-May Sheffield S., Serbati A. (2022). Our academic development stories: exploring identities, complexities, and experiences. International Journal for Academic Development, nr 27(4), ss. 301–305.

Maciejowska I., Sajdak-Burska A. (red.). (2024). W poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej uczelni. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków (w druku).

Mahon K., Francisco S., Kemmis S. (red.). (2017). Exploring Education and Professional Practice: Through the lens of the theory of practice architectures. Singapore: Springer.

Mezirow J. (1981). A critical theory of adult learning and education. Adult Education, nr 32(1), s. 3–24.

Sajdak-Burska A., Maciejowska I. (2023). Systemowe działanie vs projektowy supermarket? Forum Akademickie, nr 30(2), s. 48–50.

Sorcinelli M. D., Austin A. E., Eddy P. L., Beach A. L. (2006), Creating the Future of Faculty Development: Learning from the Past, Understanding the Present.

Jossey-Bass. Su H., Wang J. (2022). Professional Development of Teacher Trainers: The Role of Teaching Skills and Knowledge. Frontiers in Psychology, nr 13, dostępny na: https://www.frontiersin.org/journals/ psychology/articles/10.3389/fpsyg.2022.943851 [dostęp 30.10.2024].

Pobrania

Opublikowane

2024-12-13

Jak cytować

Maciejowska, I. (2024). Funkcjonowanie centrów wsparcia dydaktyki i rozwoju kompetencji wykładowców: Analiza globalnych trendów. Horyzonty Edukacji Akademickiej, (2), 139–153. https://doi.org/10.26881/head.2024.2.07

Numer

Dział

Artykuły