Dezinformacja klimatyczna w internecie i mediach społecznościowych. Analiza zjawiska
Słowa kluczowe:
dezinformacja, internet, zmiany klimatu, media społecznościowe, dyskursAbstrakt
Dezinformacja klimatyczna jest bardzo poważnym wyzwaniem, z jakim zmierzyć się muszą współczesne społeczeństwa. Autorzy treści dezinformacyjnych korzystają z wielu narzędzi i sposobów, aby ingerować w dyskurs. Są to między innymi media społecznościowe. Często tworzą i sponsorują je przedstawiciele przemysłu, który wydają miliony dolarów na publikacje oraz reklamy. Celem artykułu jest próba analizy zjawiska dezinformacji klimatycznej w internecie i mediach społecznościowych. Ważnym elementem są tutaj narracje wymieniane przez badaczy tematu, do których należą zaprzeczanie oraz lekceważenie zmian klimatycznych. Przyjmują one formę dyskursu opóźniania, którego celem jest odsunięcie w czasie działań pomocowych w obszarze klimatu, bądź przekonują, że człowiek nie jest w stanie wpłynąć na klimat tak, aby go zmienić. Ważną rolę pełnią aktorzy dezinformacji, czyli grupa ludzi oraz podmiotów tworzących i dystrybuujących treści dezinformacyjne. Wybraną metodą badawczą jest metoda desk research oparta na analizie źródeł zastanych dotyczących analizowanego zagadnienia. Wyniki przeprowadzonej analizy pozwalają zbudować charakterystykę spolaryzowanego zjawiska dezinformacji klimatycznej w internecie i mediach społecznościowych, przedstawić, jakie są jej elementy składowe oraz kto jest za nią odpowiedzialny.
Downloads
Bibliografia
Boćkowski D., Dąbrowska-Prokopowska E., Goryń P., Goryń K., Dezinformacja – inspiracja – społeczeństwo, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022.
Calma J., Climate misinformation explodes on Twitter, https://www.theverge. com/2022/12/5/23494220/elon-musk-twitter-climate-misinformation-rise-analysis (accessed on: 28.08.2024).
Center for Countering Digital Hate, The Toxic Ten, https://counterhate.com/wp-content/ uploads/2021/11/211101-Toxic-Ten-Report-FINAL-V2.5.pdf (accessed on: 30.08.2024).
Center for Countering Digital Hate, Youtube’s Climate Denial Dollars, https://counterhate.com/research/google-climate-change-disinformation-youtube-videos/ (accessed on: 30.08.2024).
Code of Practice on Disinformation, A comparative Analysis of the Prevalence and Sources of Disinformation across Major Social Media Platforms in Poland, Slovakia, and Spain, https://disinfocode.eu/wp-content/uploads/2023/09/code-of-practice-on-disinformation-september-22-2023.pdf (accessed on: 30.08.2024).
Demagog, EDMO: Dezinformacja klimatyczna zanieczyszcza debatę publiczną, https:// demagog.org.pl/analizy_i_raporty/edmo-dezinformacja-klimatyczna-zanieczyszcza-debate-publiczna/,(accessed on: 28.08.2024).
Demagog, Top 10 aktorów dezinformacji klimatycznej, https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/toksyczna-dziesiatka-aktorow-klimatycznej-dezinformacji/ (accessed on: 30.08.2024).
EDMO, Disinformation about climate change – Main narratives in June at the European level, https://edmo.eu/publications/disinformation-about-climate-change-main-narratives-in-june-at-the-european-level/ (accessed on: 28.08.2024).
EU Disinfo LAB, Disinformation on X: Research and Content Moderation Policies, https:// www.disinfo.eu/wp-content/uploads/2024/01/20240116_Twitter-X_factsheet.pdf (accessed on: 30.08.2024).
Fundacja Pole Dialogu, Nowy negacjonizm klimatyczny. Jak populizm kształtuje nasze myślenie o walce ze zmianami klimatu, https://poledialogu.org.pl/wp-content/uploads/2023/09/ Nowy-Negacjonizm-Klimatyczny_raport_PL.pdf (accessed on: 28.08.2024).
Institute for Global Sustainability, How Climate Disinformation Spreads: Twitter, https:// www.bu.edu/igs/research/projects/climate-disinformation-initiative/twitter/ (accessed on: 28.08.2024).
Konkret 24, Dezinformacja w 2023 roku. Pięć nowych trendów, https://konkret24.tvn24. pl/polityka/dezinformacja-w-2023-roku-piec-nowych-trendow-st7653041 (accessed on: 31.08.2024).
Mashamaite M.M., The Impact of Misinformation and Fake News on Climate Change Percepption and Response: A Comprehensive Review, “International Journal of Social Science Research and Review”, Vol. 6, Issue 9, p. 183–193.
Sobiesiak-Penszko P., Pazderski F., Dezinformacja wokół klimatu i polityki klimatycznej. Opinie Polek i Polaków, https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/dezinformacja-wokol-klima- tu-i-polityki-klimatycznej-opinie-polek-i-polakow (accessed on: 28.08.2024).
Stop Funding Heat, In Denial – Facebook’s Growing Friendship with Climate Misinformation, https://stopfundingheat.info/wp-content/uploads/2021/11/in-denial-v2.pdf (accessed on: 30.08.2024).
Treen K., Thomas H., O’Neil S.J., Online misinformation about climate change, https://www. researchgate.net/publication/342307224_Online_misinformation_about_climate_change (accessed on: 30.08.2024).
Turrentine J., Climate Misinformation on Social Media Is Undermining Climate Action, https:// www.nrdc.org/stories/climate-misinformation-social-media-undermining-climate-action (accessed on: 30.08.2024).
Wardle C., Understanding information disorder, https://firstdraftnews.org/long-form-article/ understanding-information-disorder/, (accessed on: 30.08.2024).
What impact do climate change misinformation and disinformation have?, https://www. gov.uk/government/publications/climate-change-misinformation-impacts/what-impact-do-climate-change-misinformation-and-disinformation-have-html (accessed on: 28.08.2024).