World Press Photo w obliczu cyfrowej rewolucji. Konkurs na „szybkie oko” czy powolne budowanie narracji multimodalnych?

Autor

Słowa kluczowe:

Fotografia prasowa, World Press Photo, rewolucja cyfrowa, multimodalność, sztuczna inteligencja (AI)

Abstrakt

Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: dlaczego i w jaki sposób, w ramach World Press Photo, dokonuje się obecnie przewartościowania dotychczasowego myślenia o fotografii prasowej, traktowanej przez autora jako ważne, skuteczne i niezależne medium społecznego oddziaływania. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w konkursie World Press Photo, które zdaniem autora są efektem rewolucji cyfrowej, dokonującej się w mediasferze. Autor dostrzega zmianę w podejściu organizatorów oraz uczestników konkursu do tworzenia i prezentowania prac fotograficznych. Jak się wydaje, dotychczasowy paradygmat „szybkiego oka” coraz częściej zostaje zastąpiony nowym, narracyjnym sposobem obrazowania rzeczywistości.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cartier-Bresson H., Images à la sauvette, Verve, Paris 1952.

Cartier-Bresson H., The Decisive Moment, Simon & Schuster, New York 1952.

Demartin M., Selfie – narcissistic image creation on the internet or a modern notion of aesthetics in photography?, “Media Business Culture”, No. 2(3), 103–126.

Dembiński P., Globalization – challenge and opportunity, Globalisation, J. Klich (ed.), Kraków 2001.

Dudziak A., Diagetic space of audiovisual social advertising, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Olsztyn 2013.

Janiak M., Photography as a medium of art and social influence. On metaphysics in Ireneusz Zejżdżałka’s photographs from the album Sedimentation, “Media Business Culture”, No. 1(16), 157–169.

Kowalik W., Wykluczenie cyfrowe jako nowa płaszczyzna podziałów w społeczeństwie informacyjnym, „Studia Humanistyczne AGH” 2009, No. 7.

Kudłaszyk A., Małkiewicz A., Karpiński R., Mass media w systemie komunikacji społecznej w Polsce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995.

Maciusowicz I., A short history of ‚drawing with light’. The evolution of the role of photography and its position in relation to new technologies, “Open Edition Journals” 2023, No. 23, pp. 222–248.

Makowska M., Analiza danych zastanych. Guide for students, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warsaw 2012.

McLuhan M., The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, University of Toronto Press, Toronto 1962.

McLuhan M., Understanding media. Prolongations of man, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warsaw 2004.

Plato, The State, transl. W. Witwicki, Antyk Publishing House, Kęty 2006.

Treppa Z., Image as a medium for initiating mystery, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdansk 2017.

Ziółkowski M., Miejsce społeczeństwa polskiego w światowym systemie kapitalistycznym. Dylematy praktyczne i teoretyczne, “Culture and Society” 1998, No. 42(4), s. 51–67.

Internet sources

De Middel Ch. (19.03.2025), Afronauts, [at:] http://www.lademiddel.com/the-afronauts-1.html.

Goban-Klas T. (19.03.2025), Media. History and the present, [at:] http://users.uj.edu.pl/~usgoban/files/media_podstawowe_problemy.pdf.

Gruchoła M. 19.03.2025), Artificial intelligence technology in journalism and the perspective of deanthropocentrism of the journalist, [on:] https://repozytorium.kul.pl/server/api/core/bitstreams/a87ac263-d4dc-441d-aa25-2c6ada9df4e1/content.

ISS Tracker (19.03.2025), [at:] https://isstracker.pl/iss/na-zywo#google_vignette.

Luśtyk M. (19.03.2025), Digital Storytelling Contest, or what you need to see about the new World Press Photo competition, [at:] https://www.fotopolis.pl/opinie/analizy/27933-digital--storytelling-contest-czyli-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-nowym-konkursie-multimedialnym-world-press-photo.

Mista D. (19.03.2025), Space scandal with photos taken by Samsung smartphones, [at:] https://futurebeat.pl/newsroom/kosmiczna-afera-ze-zdjeciami-robionymi-przez-smartfony-samsunga/z1246d1.

Stankiewicz K. (19.03.2025), Globalisation and world culture, [on:] The Rationalist, https:// www.racjonalista.pl/kk.php/s,4167.

Szast M. (19.03.2025), The global village as the new reality of the 21st century, [at:] https://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk8/art25.pdf.

The New York Times (19.03.2025), Doug Mills, Times Photographerat Trump Rallu: ‚I Just Kept Doing My Job’, [at:] https://www.nytimes.com/2024/07/14/insider/doug-mills-trump-rally-shooting.html.

Tokarczuk O. (19.03.2025), Olga Tokarczuk’s Nobel speech, [at:] https://www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf.

Wieczorek-Tomaszewska M. (19.03.2025), Audiovisual cultural texts in media and information education, [at:] http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2006/Wieczorek.pdf.

World Press Photo (19.03.2025), 2025 Contest: Frequently asked questions, [at:] https:// https://www.worldpressphoto.org/contest/2025/frequently-asked-questions.

World Press Photo (19.03.2025), About us, [at:] https://www.worldpressphoto.org/about-us.

World Press Photo (19.03.2025), A Palestinian Woman Embraces the Body of Her Niece, [at:] https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2024/Mohammed-Salem-POY/1.

World Press Photo (19.03.2025), War Is Personal, [at:] https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2024/Julia-Kochetova-OPFA/1.

Zieliński J. (19.03.2025), Information overload in the modern human educational process, Culture-Przemiany-Edukacja, [at:] file:///Users/mikolajjaniak/Downloads/7.Zielinski%20(2).pdf.

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

Janiak, M. (2025). World Press Photo w obliczu cyfrowej rewolucji. Konkurs na „szybkie oko” czy powolne budowanie narracji multimodalnych?. Media Biznes Kultura, (1(18), 95–106. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12566

Numer

Dział

Media i edukacja