O reportażu, który „wpłynął na rzeczywistość”. Interakcyjność reportażu literackiego na przykładzie Ślicznego i posłusznego i Reportażu życie po życiu Mariusza Szczygła

Autor

Słowa kluczowe:

reportaż literacki, interakcyjność, Mariusz Szczygieł, Nie ma

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wielowymiarowej interakcyjności reportaży Śliczny i posłuszny i Reportażu życie po życiu z tomu Nie ma Mariusza Szczygła. Istota interakcyjności polega na nadawaniu znaczenia i wzajemnym oddziaływaniu na bodźce nadawcy i odbiorcy, autora i czytelnika. Przy czym zaznaczyć należy, że w kontekście omawianej przez nas interakcyjności pierwszy reportaż miał charakter bodźca wywołującego różnorodne interakcje, natomiast drugi był autorską refleksją reakcje te podsumowującą. W artykule dowodzimy, na przykładzie omawianych reportaży, że reportaż to gatunek dziennikarski, który przez swą interakcyjność, immersyjność i afektywność może tak silnie angażować emocjonalnie czytelników, że nie tylko ma potencjał tworzenia sieci relacji między samymi czytelnikami oraz między czytelnikami a autorem, lecz także motywuje ich do działania.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamczewska I., Granice kreatywności w reportażu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, nr LX, z. 1, s. 77–93.

Czytelnicy piszą: Ewa T. uczyła nasze dzieci. Co robić? Listy do „Wyborczej”, „Gazeta Wyborcza”, https://wyborcza.pl/7,95891,14190880,czytelnicy-pisza-ewa-t-uczyla-nasze-dzieci-co-robic.html#opinions#ixzz2Xu47PGVU (dostęp: 30.11.2023).

Darska B., Czas reportażu. O tym, co działo się wokół gatunku po 2010 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Mazursko-Warmińskiego w Olsztynie, Olsztyn 2023.

Drożdż M., Konwergencja mediów – tendencje, modele i konsekwencje, „Studia Medioznawcze” 2008, nr 3, s. 97.

„Duży Format – magazyn reporterów”, Strona FB, https://www.facebook.com/TygodnikDuzy-Format/posts/536059109786955/ (dostęp: 30.11.2023).

Frukacz K., Między ekonomią i afektywnością. Polski reportaż literacki w paradygmacie kultury uczestnictwa, „Teksty Drugie” 2019, nr 6, s. 103–119.

Frukacz K., W uniwersum „nie ma”. Transmedialne „prawdy” Mariusza Szczygła wobec przemian poetyki reportażu literackiego, „Postscriptum Polonistyczne” 2020, nr 25(1), s. 217–233.

Horodecka M., Pośrednicy, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2020.

Jasikowska J., Gdyby nie było gazet, pisałbym na płotach. Wywiad z Mariuszem Szczygłem, Wirtualne Media 2013, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mariusz-szczygiel-gdyby-nie-bylo-gazet-pisalbym-na-plotach (dostęp: 30.11.2023).

Jedliński R., Reportaż w szkole średniej, „Dydaktyka Polonistyczna” 2019, nr 14(5), s. 218–239.

Piotrkowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.

Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, przeł. B. Janasiewicz-Kruszyńska i in., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2008.

Rychlewski M., Książka jako towar. Książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.

Seidler A., Pamiętajcie, że byłem przeciw. Reportaże sądowe, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017.

Siewior K., Ślimak, śrubeczka i śmierć. Reportaż intymny Mariusza Szczygła, „Teksty Drugie” 2019, nr 6, s. 66–85.

Suchecka J., Bohaterka reportażu Szczygła rezygnuje z pracy w szkole. Nie jest też już ekspertem MEN. Tusk: Dzieciobójczyni nie powinna pracować z dziećmi, „Gazeta Wyborcza” 2013, https://wyborcza.pl/7,75398,14183203,bohaterka-reportazu-szczygla-rezygnuje-z-pracy-w-szkole-nie.html#S.related-K.C-B.1-L.3.zw (dostęp: 30.11.2023).

Szczygieł M., Fakty muszą zatańczyć, Dowody na Istnienie, Warszawa 2022.

Szczygieł M., Ktokolwiek chciałby wytropić bohaterkę mojego tekstu, żeby zadać jej fizyczny ból lub poniżyć, niewiele będzie się od niej różnił, „Gazeta Wyborcza” 2013, https://wyborcza.pl/7,75398,14185560,mariusz-szczygiel-ktokolwiek-chcialby-wytropic-bohaterke-mojego.html#S.related-K.C-B.1-L.1.zw (dostęp: 30.11.2023).

Szczygieł M., Mariusz Szczygieł o bohaterce swojego tekstu: „Obawiam się, żeby coś jej się nie stało”, „Gazeta Wyborcza” 2013, https://wyborcza.pl/7,75398,14183934,mariusz-szczygiel-o-bohaterce-swojego-tekstu-obawiam-sie.html#S.related-K.C-B.1-L.2.zw (dostęp: 30.11.2023).

Szczygieł M., Nie ma, Dowody na Istnienie, Warszawa 2018.

Ślawska M., Co badacz może zrobić z tekstem medialnym? Spojrzenie mediolingwistyczne, „Tekst i Dyskurs” 2023, nr 17, s. 81–102.

Uczniowie Ewy T., Strona FB, https://www.facebook.com/uczniowie/?locale=pl_PL (dostęp: 30.11.2023).

Zimnoch M., Współczesny reportaż między racjonalizmem a doświadczeniem, Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa 2014.

Żyrek-Horodyska E., Reportaż literacki wobec literatury. Korzenie i teorie, „Pamiętnik Literacki” 2017, z. 4, s. 119–131.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

Przybysz, Z., & Miklas-Frankowski, J. (2025). O reportażu, który „wpłynął na rzeczywistość”. Interakcyjność reportażu literackiego na przykładzie Ślicznego i posłusznego i Reportażu życie po życiu Mariusza Szczygła. Media Biznes Kultura, (1(18), 167–181. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12582

Numer

Dział

Z zagadnień odbioru