Alexa, play "The Inspection Chamber". O interaktywnym słuchowisku produkcji BBC w obliczu zwrotu audytywnego
Słowa kluczowe:
słuchowisko, sztuka audialna, sztuka interaktywna, zwrot audytywny, zwrot edukacyjnyAbstrakt
Doba mediów interaktywnych, poszukiwanie alternatywnych metod otwarcia dzieła prowadzi do zaistnienia utworów w pełni audialnych, jednak interaktywnych. Powstają słuchowiska bazujące na „polu zdarzeń”, w ramach którego odbiorca podejmuje interakcje z dziełem. Celem artykułu jest wskazanie nowego podejścia twórczego w sztuce audialnej, omówienie specyfiki interaktywnego słuchowiska The Inspection Chamber produkcji BBC w kontekście zwrotu audytywnego oraz poznawczo-edukacyjnego potencjału dzieła.
Downloads
Bibliografia
Aarseth E.J., Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, przeł. M. Tabaczyński, Korporacja Ha!art, Kraków–Bydgoszcz 2014.
Addis M., New technologies and cultural consumption – edutainment is born!, „European Journal of Marketing” 2005, vol. 39, issue 7/8, s. 729–736.
Albińska K., Kilka uwag o przeobrażeniach środowiska medialnego współczesnego radiosłuchacza. Szkic przeglądowy, „Media i Społeczeństwo: medioznawstwo, komunikologia, semiologia, socjologia mediów” 2011, nr 1, s. 77.
Bachura J., Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Bachura-Wojtasik J., Literatura audialna między fikcją a niefikcją. „Upowieściowienie” dokumentu a narracje fikcyjne [w:] Między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (1), red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.
Bachura-Wojtasik J., Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Chung H., Iorga M., Voas J., Lee S., Alexa, Can I Trust You?, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5714311/ (dostęp: 08.11.2019).
Czarnek-Wnuk P., Tradycyjne rozgłośnie radiowe w mediach społecznościowych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2016, nr 12/4, s. 41–50.
Gołaszewska M., Estetyka pięciu zmysłów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków 1997.
Hopfinger M., Literatura i media, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002, s. 31.
Kluszczyński R., Teoretyczno-kulturowe i filozoficzne konteksty sztuki interaktywnej [w:] Interaktywne media sztuki, red. A. Porczak, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków 2009.
Kowalska A., Uczestnik kultury – nowy czytelnik [w:] Między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (1), red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.
Krzemińska W., Krzemińska A., Ekspansja nowych form komunikacyjnych w środowisku dźwiękowym człowieka [w:] Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik-Tokarz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2007.
Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 2, s. 27–42.
Maryl M., Pozorne otwarcie hipertekstu. Model komunikacyjny hiperprozy, http://rcin.org.pl/Content/65710/WA248_84421_maryl-pozorne_o.pdf (dostęp: 08.11.2019).
Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992.
Pisarski M., Hipertekst i hiperfikcja [w:] Liternet.pl, red. P. Marecki, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2003.
Pisarski M., Kartografowie i kompilatorzy. Pół żartem, pół serio o praktyce i teorii hiperfikcji w Polsce [w:] Liternet.pl, red. P. Marecki, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2003.
Pleszczyński J., Dźwięk i muzyka: między racjomorficznością a racjonalnością [w:] Media multimodalne. Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman, D. Figura-Kępa. T. 1. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.
Pleszkun-Olejniczakowa E., Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź 2012.
Płażewski J., Język filmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1961.
Prajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Rogers F., Sharapan H., Special Issue on Counseling and Children’s Play, „Elementary School Guidance & Counseling”, 1993, vol. 28, no. 1.
Siwak W., Audiosfera na przełomie stuleci [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
Szeja J.Z., Tworzenie rzeczywistości wirtualnej [w:] Między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (1), red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.