Kompetencja literacka a rozumienie tekstów dziennikarskich
Słowa kluczowe:
kompetencja literacka, hermeneutyka, stopienie horyzontów, intersubiektywnośćAbstrakt
Autor artykułu definiuje kompetencję literacką, a następnie na przykładzie odbioru fragmentu literackiego buduje jej model, oparty na hermeneutyce. Po tej części teoretycznej, analizując artykuł informacyjny oraz przekaz medialny, ukazuje przydatność kompetencji literackiej w odbiorze przekazów medialnych w ogóle.
Downloads
Bibliografia
Bernstein B., Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1980, s. 83–119.
DeJarnette B., 5 Ways „Engaged Journalism” Made Progress in 2016, http://mediashift. org/2016/12/5-ways-engaged-journalism-movement-made-progress-2016/ (dostęp: 11.09.2018).
Gadamer H.G., Prawda i metoda: zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Inter Esse, Kraków 1993.
Gallegos J.S., Tindall Ch., Gallegos S.A., The Need for Advancement in the Conceptualization of Cultural Competence, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.510.4302&rep=rep1&type=pdf (dostęp: 10.09.2018).
Grocholski M., Kurier odmówił wejścia do siedziby „GW” i został bohaterem prawicy, Wyborcza. pl, 24 października 2016, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,20883062,kurier-nie-dostarczyl-przesylki-do-gw-i-zostal-bohaterem-prawicy.html (dostęp: 12.09.2018).
Hayles N.K., How We Read: Close, Hyper, Machine, „ADE Bulletin” 2010, nr 150. Heidegger M., Hölderlin i istota poezji, „Twórczość” 1976, nr 5.
Kaliszewski A., Żyrek-Horodyska E., Kilka uwag o metodach analizy tekstów dziennikarskich [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Hess, M. Lisowska- -Magdziarz, A. Szymańska, ToC, Kraków 2018.
Kohli H.K., Huber R., Faul A.C., Historical and Theoretical Development of Culturally Competent Social Work Practice, „Journal of Teaching in Social Work”, 2010, nr 30(3), https:// www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08841233.2010.499091 (dostęp: 14.09.2018).
Maciejewski J. Paweł Dybel, „Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa- -Georga Gadamera” (recenzja), „Studia z Historii Filozofii” 2015, nr 3(2).
Niedenthal F., Apokalipsa teraz [w:] E. Nowosielska, U. Szydłowska, Zrozumieć świat. Klasa 1. Podręcznik do języka polskiego dla zasadniczej szkoły zawodowej, Nowa Era, Warszawa 2015, s. 67–69.
Nowak M., US Open: wściekła Serena Williams bohaterką karykatury. Pojawiły się oskarżenia o rasizm, SPORT.TVP.PL, 11.09.2018, https://sport.tvp.pl/38944691/us-open-wsciekla-serena-williams-bohaterka-karykatury-pojawily-sie-oskarzenia-o-rasizm (dostęp: 14.09.2018).
Serena Williams Cartoonist Mark Knight Defends ‘Racist’ Image, materiał filmowy, https:// www.youtube.com/watch?v=KrDQ_tBfUBE (dostęp: 14.09.2018).
Springer F., 13 pięter, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2015.
Szczukowski D., Tomaszewska G.B., Sztuka interpretacji a lekcje polskiego, „Polonistyka” 2013, nr 16(11).
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), https://eur-lex.europa. eu/legal-content/pl/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962 (dostęp:10.09.2018).