Badania nad identyfikacją przekazu z imlikatur reklam produktów sprzedawanych w aptekach bez recepty w Polsce

Autor

  • Krzysztof Śpiewla Uniwersytet Jagielloński
  • Leszek Świeca Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

leki, suplementy diety, prawo farmaceutyczne, manipulacja informacją medyczną

Abstrakt

Analizy instytucji monitorujących ten rynek wykazują, że z ponad 7 miliardów złotych rocznie wydawanych w Polsce na reklamę, blisko połowa przypada na reklamę leków OTC, wyrobów medycznych i suplementów diety. W związku z tym oraz regulacją prawną znacznie ograniczającą promocję w miejscu sprzedaży (Art. 93 Ustawy Prawo farmaceutyczne) reklama produktów farmaceutycznych wydaje się najważniejszym instrumentem pobudzania popytu na produkty dostępne w aptekach bez recepty oraz podstawowym źródłem wiedzy mieszkańców Polski na temat dolegliwości i ich leczenia oraz profilaktyki. Badaniu poddano 71 badanych reklam: 47 z nich to reklamy leków, 10 – wyrobów medycznych, 12 – suplementów diety i 1 żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, aż w 27% stwierdzono manipulację przekazem marketingowym. Obecne narzędzia instytucji kontroli rynku umożliwiają analizę treści eksplikowanych, ale nie implikowanych przez reklamę. Przeprowadzona analiza wykazuje, że nie wystarcza to, aby zabezpieczyć pacjentów i innych uczestników rynku przed nieuczciwą reklamą. Bezwzględnie konieczne jest uzupełnienie nadzoru nad reklamami leków, suplementów diety oraz wyrobów medycznych o analizę imlikatur zawartych w reklamach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bralczyk J., Język na sprzedaż, Branta, Warszawa 2000.

Hys K., Wpływ przekazu handlowego na sprzedaż produktów leczniczych i suplementów diety w Polsce, “Zarządzanie. Teoria i Praktyka” 2017, no. 4 (22).

Johnson F.L., Imaging in advertising: Verbal and visual codes of commerce, Routledge, New York 2012.

Kobyłt A., Kategoria produktów w jednostkach handlowych, “Logistyka i Transport” 2006, vol. 2.

Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.

Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Makowski M., Niewerbalna komunikacja w reklamie telewizyjnej – Zastosowanie i oddziaływanie, CeDeWu, Warszawa 2013.

Rannou F., Pelletier J.P., Martel-Pelletier J., Efficacy and safety of topical NSAIDs in the management of osteoarthritis: Evidence from real-life setting trials and surveys, “Seminars in Arthritis and Rheumatism” 2016, no. 45.

Rybus K., Kozłowska-Wojciechowska M., The use of dietary supplements and overthe-counter (OTC) medicines by the elderly – survey results, “Czynniki Ryzyka” 2010, no. 1.

Sengupta K. e. a., Comparative Efficacy and Tolerability of 5-Loxin® and Aflapin® Against Osteoarthritis of the Knee: A Double Blind, Randomized, Placebo Controlled Clinical Study, “International Journal of Medical Sciences” 2010, no. 7(6).

Śpiewla K., Świeca L., Selected aspects of risks related to advertising drugs and medical devices – case study, “Scientific and Methodical Review of Education for Security” 2018, no. 3(40).

Wierzejska R., Suplementy diety–panaceum na współczesne dolegliwości zdrowotne czy triumf reklamy?, “Medycyna Rodzinna” 2017, no. 20(2).

Zarzeczna-Baran M. et al., Wpływ reklamy na zakup leków dostępnych bez recepty, “Annales Academiae Medicae Gedanensis” 2013, no. 43.

Legislation

Act of September 6 2001 – Pharmaceutical Law, Journal of Laws of 126, item. 1381 (accessed on: 4.03.2019).

Act of 20 May 2010 on medical devices, Journal of Laws 2010 no. 107 item 679 (accessed on: 4.03.2019).

Internet

Essentiale Max patient leaflet, http://www.essentiale.pl/produkt-max-ulotka (accessed on: 2.04.2019). EU register on nutrition and health claims. http://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/claims/register/public/?event=search (accessed on: 3.04.2019).

https://pub.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/Pobieranie.ashx?type=10121-u (accessed on: 2.04.2019).

Institute of Media Monitoring, The pharmaceutical industry has invested the most. IMM report: Advertising expenditure in selected industries in January 2019, https://www.imm.com.pl/branza-farmaceutyczna-wydala-najwiecej-na-reklame-raport-imm-wydatki-reklamowe-wwybranych-branzach-w-styczniu-2019 (accessed on: 2.05.2019).

Package leaflet: patient information Hederasal (accessed on: 2.04.2019).

www.traumon.pl/badania (accessed on: 2.04.2019).

www.xylorin.pl (accessed on: 2.04.2019).

Zenith, after: Polish advertising this year 2.3 percent up. The Internet will gain 8%, the press will lose 12% (analysis), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-2018-roku (accessed on: 4.03.2019).

Opublikowane

2020-12-21

Jak cytować

Śpiewla , K. ., & Świeca , L. . (2020). Badania nad identyfikacją przekazu z imlikatur reklam produktów sprzedawanych w aptekach bez recepty w Polsce. Media Biznes Kultura, (2(9), 163–175. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/5497

Numer

Dział

Artykuły