Zmiany w polityce medialnej Węgier i Polski
Słowa kluczowe:
polityka medialna, systemy medialne, media publiczne, Polska, WęgryAbstrakt
Zmiany w polityce medialnej w Polsce, w latach 2015–2020, nasuwają korelację ze zmianami zapoczątkowanymi na Węgrzech w 2010 roku, kiedy władzę przejął Viktor Orbán z jego partią Fidesz. W artykule przybliżono i dokonano analizy porównawczej zmian wprowadzanych w polityce medialnej obu państw. Zestawienie regulacji oraz działań elit rządowych, polegających na ingerowaniu w rynki medialne oraz działalność mediów publicznych, wykazuje wiele podobieństw i wspólnych elementów polityki medialnej.
Downloads
Bibliografia
Bajomi-Lázár P., Between neutrality and engagement: Political journalism in Hungary, „Central European Journal of Communication” 2017, nr 1, s. 48–63.
Bajomi-Lázár P., Örnebring H., Štětka V., Poland. A country report for the ERC-funded project on Media and Democracy in Central and Eastern Europe [w:] Media and Democracy in Central and Eastern Europe – Final Project Reports 2013, September 2013, s. 19–22, http://mde.politics.ox.ac.uk/ (dostęp: 16.04.2015).
Batorfy A., Hungary: A Country on the Path toward an Authoritarian Media System [w:] Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond, red. A. Giannakopoulos, Tel Aviv University, Tel Aviv 2019.
Batorfy A., Hammer F., Galambosi E., Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018–2019. Country report: Hungary, European University Institute 2020.
Bayer J., Media Pluralism in Third-Wave Democracies: The Potential of European Legislation to Improve Media Freedom and Pluralism [w:] Media in Third-Wave Democracies Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective, red. P. Bajomi-Lázár, L’Harmattan, Paris–Budapest 2017.
Center for Media & Communication Studies, Hungarian Media Laws in Europe. An Assessment of the Consistency of Hungary’s Media Laws with European Practices and Norms, Budapest 2012.
Chruściak R., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w systemie politycznym i konstytucyjnym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2007.
Czuchnowski W., Sztab PiS: Jeszcze zwyciężymy, „Gazeta Wyborcza”, 10.10.2011, https:// wyborcza.pl/1,75398,10440552,Sztab_PiS__Jeszcze_zwyciezymy.html, (dostęp:15.04.2021).
Dobek-Ostrowska B., How the Media Systems Work in Central and Eastern Europe [w:] Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies, red. E. Połońska, C. Beckett, Palgrave Macmillan, London 2019.
Drabik P., Nowy podatek uderzy w media prywatne. Agora i Polsat już tanieją na giełdzie, „Press”, 4.02.2021, https://www.press.pl/tresc/64761,nowy-podatek-uderzy-w-media- -prywatne_-agora-i-polsat-juz-tanieja-na-gieldzie (dostęp: 10.05.2021).
Freedman D., The Politics of Media Policy, Willey, Malden 2008. Gálik M., A médiapolitika két évtizede [w:] A Magyarország politikai évhuszad-könyve (1988–2008), A Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány 2009, http://www. politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html (dostęp: 10.12.2020).
Grzesiok-Horosz A., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a Rada Mediów Narodowych, „Studia Political Universitatis Silesiensis” 2019, t. 27, s. 103–132.
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Hamelink D.J., Norednstreng K., Towards Democratic Media Governance [w:] Media Between Culture and Commerce. Changing Media – Changing Europe Series, red. E. De Bens i in., Intellect, Bristol–Chicago 2007.
Jakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Janoś K., 2 mld zł dla TVP i Polskiego Radia. W przyszłym roku PiS też chce dać pieniądze, „money.pl”, 26.11.2020, https://www.money.pl/gospodarka/2-mld-zl-dla-tvp-i-polskiego- -radia-w-przyszlym-roku-pis-tez-chce-dac-pieniadze-6579735637109664a.html (dostęp: 5.03.2021).
Klauziński S., Media solidarnie protestują przeciw rządowemu „podatkowi od reklam”. Dla wielu mediów oznacza upadek, „OKO.press”, 9.02.2021, https://oko.press/media-protest- -skladka-reklam/ (dostęp: 10.03.2021).
Klimkiewicz B., Monitoring Media Pluralism in the Digital Era: Application of the Media Pluralism Monitor in the European Union, Albania and Turkey in the years 2018–2019. Country report: Poland, European University Institute 2020.
Klimkiewicz B., Reactivation: Reconsidering the role of the state in media ownership policy in Poland [w:] Media, Freedom of Speech, and Democracy in the EU and Beyond, red. A. Giannakopoulos, S. Daniel Abraham Center for International and Regional Studies, Tel Aviv University, Tel Aviv 2019.
Klimkiewicz B., State, media and pluralism: Tracing roots and consequences of media policy change in Poland, „Publizistik” 2017, nr 62, s. 197–213.
Kokot M., Orbán zamyka radio krytyczne wobec jego rządu, „Gazeta Wyborcza”, 12.09.2020, https://wyborcza.pl/7,75399,26293596,orban-zamyka-radio-krytyczne-wobec-jego-rzadu.html, (dostęp: 28.12.2020).
Kokot M., Tysiące Węgrów demonstrowało w Budapeszcie w obronie portalu internetowego index.hu, „Gazeta Wyborcza”, 24.07.2020, https://wyborcza.pl/7,75399,26157786,tysiace- -wegrow-demonstrowalo-w-budapeszcie-w-obronie-najwiekszego.html (dostęp: 28.12.2020).
Konarska K., Globalizacja a rynki medialne krajów Europy Środkowo-Wschodniej [w:] Media wolne czy bezwolne?, red. P. Kowalski, S. Zagórski, Oficyna Wydawnicza „Stopka”, Łomża 2011.
Kordzińska A., Kublik A., Jak PiS będzie udomawiał media. Nadchodzi repolonizacja gazet, „Gazeta Wyborcza”, 3 marca 2017, https://wyborcza.pl/7,75398,21446378,jak-pis-bedzie- -udomawial-media.html (dostęp: 28.11.2020).
Kowalski T., Analizy wydatków reklamowych spółek skarbu państwa (SSP) w latach 2015–2019, Warszawa 2020.
Kozielski M., 1,95 mld zł dla mediów publicznych w 2020 roku, „Press”, 20.12.2019, https:// www.press.pl/tresc/59777,1_95-mld-zl-dla-mediow-publicznych-w-2020-roku (dostęp: 5.03.2021).
Mancini P., The news media between volatility and hybridization [w:] Media and Politics in New Democracies. Europe in a Comparative Perspective, red. J. Zielonka, Oxford University Press, Oxford 2015.
Mocek S., A Map of Political Discourse Regarding Polish Public Service Media [w:] Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies, red. E. Połońska, C. Beckett, Palgrave Macmillan, London 2019.
Ociepka B., Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
Peruško Z., Popoviç H., Media Concentration Trends in Central and Eastern Europe [w:] Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective, red. K. Jakubowicz, M. Sükösd, Intellect, Bristol–Chicago 2008.
Polyák G., Media in Hungary: Three Pillars of an Illiberal Democracy [w:] Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies, red. E. Połońska, Ch. Beckett, Palgrave Macmillan, London 2019.
Polyák G., The Hungarian Media System. Stopping Short or Re-Transformation?, „Südosteuropa” 2015, nr 63, nr 2, s. 272–318.
Połońska E., Watchdog, Lapdog, or Attack Dog? Public Service Media and the Law and Justice Government in Poland [w:] Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies, red. E. Połońska, C. Beckett, Palgrave Macmillan, London 2019.
Psychogiopoulou E., Anagnostou D., Recasting the Contours of Media Policy in a Political Context: An Introduction [w:] Understanding Media Policies. A European Perspective, red. E. Psychogiopoulou, Palgrave Macmillan, London 2012.
Rényi P.D., Dekoncentracja, rehungaryzacja mediów – tak to się robi na Węgrzech, „Gazeta Wyborcza”, 28.07.2020, https://wyborcza.pl/7,75968,26166724,dekoncentracja- -rehungaryzacja-mediow-tak-to-sie-robi-na-wegrzech.html (dostęp: 28.12.2020).
Sparks C., After Transition: the Media in Poland, Russia and China [w:] Finding the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media Change in a Global Perspective, red. K. Jakubowicz, M. Sükösd, Intellect, Bristol–Chicago 2008.
Školkay A., Social Media Regulation from the Perspectives of National Media Regulatory Authorities in V4, „Mediální Studia” 2020, nr 14(2), s. 188–215.
Szynol A., Czy Polsce wciąż potrzebna jest regionalna prasa codzienna?, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, t. 60, nr 3(231), s. 468–493.
Tóth C., Full text of Viktor Orbán’s speech at Băile Tuşnad (Tusnádfürdő) of 26 July 2014, „The Budapest Beacon”, https://budapestbeacon.com/full-text-of-viktor-orbans-speech-at- -baile-tusnad-tusnadfurdo-of-26-july-2014/ (dostęp: 15.02.2021).
Trembicka K., Zmiana systemu władzy w Europie Środkowo-Wschodniej (1989–1990): uwarunkowania i prawidłowości, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio K, Politologia” 2005, nr 12, s. 25–61.
Urbán Á., Polyák G., Szász Z., Hungary Media Transformation Derailed [w:] Media in Third- -Wave Democracies Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective, red. P. Bajomi-Lázár, L’Harmattan, Paris–Budapest 2017.
Waniek D., Regulacje prawne i polityka medialna w Polsce w latach 1989–2011 [w:] Polski system medialny 1989–2011, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2013.
Węglińska A., Dziennikarze telewizji publicznej w Polsce. Między polityką, misją a rynkiem, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2018.
Zakaria F., The Rise of Illiberal Democracy, „Foreign Affairs” 1997, t. 76, nr 6, s. 22–43.
Ziomek W., Orlen przejmuje Polska Press. Medioznawcy mówią o upolitycznieniu prasy, „money.pl”, 7.12.2020, https://www.money.pl/gospodarka/orlen-przejmuje-polska-press- -medioznawcy-mowia-o-upolitycznieniu-prasy-6583747281410624a.html (dostęp: 10.12.2020).