Pandemia COVID-19 w strategiach komunikowania w mediach społecznościowych głównych kandydatów w wyborach prezydenckich w Polsce w 2020 roku

Autor

  • Małgorzata Adamik-Szysiak Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

kampania wyborcza, wybory prezydenckie, pandemia COVID-19, strategie komunikowania wyborczego, media społecznościowe

Abstrakt

Kampania prezydencka w Polsce w 2020 roku odbywała się w czasie pierwszej fali pandemii COVID-19. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu problematyka pandemii była eksponowana we wpisach kandydatów w mediach społecznościowych. Przedmiotem badań były przekazy opublikowane na Facebooku i Twitterze. Szczególną uwagę zwrócono na treści rozpowszechniane przez cieszących się największym poparciem społecznym Andrzeja Dudę i Rafała Trzaskowskiego. Głównymi metodami wykorzystanymi w badaniach były analiza zawartości oraz wtórna analiza danych zastanych. Badania dowiodły, że kandydaci starali się prowadzić kampanię wzorem poprzednich, wyraźnie akcentując istotną rolę relacji z bezpośrednich spotkań z wyborcami. Wątek związany z pandemią, szczególnie na finiszu kampanii, był jedynie incydentalnie wspominany w przekazach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamik-Szysiak M., Strategie komunikowania podmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.

Adamska K., Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 3, s. 61–70.

Andrzej Duda@ AndrzejDuda, Twitter, https://twitter.com/AndrzejDuda (dostęp: 20.04.2021).

Cel: ochronić rodziny, seniorów i niepełnosprawnych. Ministerstwo opracowuje plan działań przed drugą falą COVID-19, https://www.gov.pl/web/koronawirus/cel-ochronic-rodziny-seniorow-i-niepelnosprawnych-ministerstwo-opracowuje-plan-dzialan-przed-druga-fala-COVID-19 (dostęp: 30.03.2021).

Emmel N., Sampling and Choosing Cases in Qualitative Research. A Realist Approach, Sage, London 2013.

Feezell J.T., Agenda Setting through Social Media: The Importance of Incidental News Exposure and Social Filtering in the Digital Era, „Political Research Quarterly” 2018, No. 71, s. 482–494.

Gilardi F., Gessler T., Kubli M., Müller S., Social Media and Political Agenda Setting, „Political Communication” 2021, s. 1–22.

Kemp S., Hootsuite, We are social. Digital 2020. Poland, https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland (dostęp: 30.03.2021).

Komunikat Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 maja 2020 roku, https://pkw.gov.pl/aktualnosci/wyjasnienia-stanowiska-komunikaty/komunikat-pan-stwowej-komisji-wyborczej-z-dnia-7-maja-2020roku (dostęp: 30.03.2021).

Opinia RPO dla Senatu ws. głosowania korespondencyjnego na prezydenta RP z dnia 22 kwietnia 2020 roku, https://www.rpo.gov.pl/pl/content/koronawirus—rpo-do-senatu-ws-glosowania-korespondencyjnego (dostęp: 30.03.2021).

PKW, Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 2020. Frekwencja, https://prezydent20200628.pkw.gov.pl/prezydent20200628/pl/frekwencja/pl (dostęp: 30.03.2021).

Platforma Obywatelska, Rafał Trzaskowski kandydatem na Prezydenta RP, https://platforma.org/aktualnosci/rafal-trzaskowski-kandydatem-na-prezydenta-rp#0 (dostęp: 30.03.2021).

Polish 2020 Presidential Election(s) Campaign Amid the COVID-19 Pandemic Social Media Monitoring. Report, http://odpowiedzialnapolityka.pl/wp-content/uploads/2021/01/Polish-2020-Presidential-Election_final_final.pdf (dostęp: 20.04.2021).

Poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r., Druk nr 328, http://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=328 (dostęp: 30.03.2021).

Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 lutego 2020 roku w sprawie zarządzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2020, poz. 184.

Postanowienie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 czerwca 2020 roku w sprawie zarządzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 2020, poz. 988.

Rafał Trzaskowski@trzaskowski_, https://twitter.com/trzaskowski_ (dostęp: 20.04.2021).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz. U. 2020, poz. 491.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 31 marca 2020 roku sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, Dz. U. poz. 566.

Rychard A., Haman J., Wybory prezydenckie 2020. Kontekst społeczny i polityczny, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/10/Wybory-prezydenckie-2020.-Kontekst-spo%C5%82eczno-polityczny.pdf (dostęp: 30.03.2021).

Sobczak B., O funkcjach hasztagu na Twitterze, „Poradnik Językowy” 2020, nr 4, s. 35–50.

Stanowisko Amnesty International dotyczące projektu ustawy z dnia 6 kwietnia 2020 r. o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r., https://amnesty.org.pl/stanowisko-amnesty-dotyczace-projektu-ustawy-o-szczegolnych-zasadach—przeprowadzania-wyborow-na-prezydenta-w-2020/ (dostęp: 30.03.2021).

Troszyński M., Bieliński J., Bukowska X., Iwińska K., Markowska B., Nowicka M., Sałkowska M., Czas pandemii w polskich mediach społecznościowych, https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2020/07/czas_pandemii_w_polskich_mediach_spolecznosciowych.pdf (dostęp: 20.04.2021).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku. Kodeks wyborczy, Dz. U. 2011 Nr 21, poz. 112 ze zm.

World Health Organization, Novel Coronavirus (2019-nCoV): situation report, 13, https://apps.who.int/iris/handle/10665/330778 (dostęp: 20.04.2021).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Adamik-Szysiak , M. . (2021). Pandemia COVID-19 w strategiach komunikowania w mediach społecznościowych głównych kandydatów w wyborach prezydenckich w Polsce w 2020 roku. Media Biznes Kultura, (2(11), 109–123. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6644

Numer

Dział

Artykuły