Medialny obraz „solidarności” w czasach kryzysu

Autor

  • Magdalena Ratajczak University of Wroclaw

Słowa kluczowe:

solidarność, COVID-19, kryzys migracyjny

Abstrakt

Artykuł poświęcono narracji o uchodźcach i migrantach oraz informowaniu o pandemii COVID-19 w kontekście wzajemnego zrozumienia, solidarności z innymi, tworzenia wspólnoty w kryzysie, prezentowanej poprzez zdjęcia. Stanowi wynik analizy treści wizualnych w internecie. Te dwa wydarzenia kryzysowe obrazują w Europie nieco odmienne podejścia do solidarności, zarówno na poziomie obywateli, jak i polityków oraz poszczególnych państw.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Academia di Belle Arti Venezia, https://www.accademiavenezia.it/eventi/aspetti-contrattuali-della-tutela-della-creativit-nella-circolazione-delle-opere-d-arte-325.html (accessed: 24.02.2021).

Alan Kurdi’s Story: Behind the most Heartbreaking Photo 2015, https://time.com/4162306/alan-kurdi-syria-drowned-boy-refugee-crisis (accessed: 31.12.2019).

Banksy work in Calais “Jungle” shows Steve Job as a migrant, https://www.bbc.com/news/world-europe-35076976 (accessed: 23.11.2018).

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, transl J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996.

Brandle V.K., Eisele O., Sharing Is Caring? Exploring the Relationship between P for Online Participation and Support for Solidarity between EU Member States, „American Behavioral Scientist” 2019, Vol. 63, No. 4, pp. 523–537.

Całek A., Wojciech Tochman – społeczny rzecznik uchodźców. Zapiski z obserwacji netnograficznej, „Media – Biznes – Kultura” 2018, No. 1(4), pp. 71–82.

Castells M., Władza komunikacji, transl. J. Jedliński, P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R., Etnografia wirtualna [in:] Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Vol. 2, ed. D. Jemielniak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Ciornei I., Recchi E., At the Source of European Solidarity: Assessing the Effects of Cross-Border Practices and Political Attitudes, „Journal of Common Market Studies” 2017, Vol. 55, Issue 3, pp. 468–485.

Coronavirus: Short on doctors, Italy looks to migrants, https://www.dw.com/en/coronavirus-short-on-doctors-italy-looks-to-migrants/a-55789791 (accessed: 24.09.2020).

Europe apologizes to Italy – Von der Leyen (ANSA), https://www.ansa.it/english/news/politics/2020/04/16/europe-apologizes-to-italy-von-der-leyen_99e3767d-881 (accessed: 23.12.2020).

European Broadcasting Union 2020, Public Service Media are Trusted Sources of Information on COVID-19 Crisis, https://www.ebu.ch/news/2020/03/public-service-media-are-trusted-source-of-information-on-COVID-19-crisis-1 (accessed: 10.02.2021).

Global Trends Forced Displacement in 2015, http://www.unhcr.org (accessed: 23.12.2020).

Goldberg A.C., Gattermann Marquart F., Brosius A., de Vreese C.H., European solidarity in times of crisis: the role of information and media use, „West European Politics” 2021, Vol. 44(5-6), pp. 1–12.

Kelly A., Reuters, https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-photos-images-empty-streets-people-pandemic-COVID-19/ (accessed: 11.01.2021).

Lekcje z historii, rozmowa Marcina Żyły z Normanem Daviesem, „Tygodnik Powszechny”, 20.09.2017.

Maćkiewicz J., Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych, „Media – Biznes – Kultura” 2018, No. 1(4), pp. 25–34.

Madrid, la gran ciudad europea con mayor exceso de mortalidad por la pandemia de coronavirus, https://www.huffingtonpost.es/entry/madrid-coronavirus-mortalidad_es_5f-2581cec5b68fbfc883ce8a (accessed: 1.09.2020).

Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, ed. H. Thiollet, Karakter, Kraków 2017.

Navigating the challenges of digital advertising during a global pandemic, https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/navigating-the-challenges-of-digital-advertising-during-a-global-pandemic/ (accessed: 12.01.2021).

Ratajczak M., Jędrzejczyk-Kuliniak K., Muslims and Refugees in the Media in Poland, „Global Media Journal” 2016, Vol. 6, No 1.

Sobierajski T., Czy potrafimy być solidarni?, „Dialog” 2019, Vol. 129, No. 03.

Solidarity in Europe: Citizens’ Responses in Times of Crisis, eds. Ch. Lahusen, M.T. Grasso, Palgrave Macmillan, London 2018.

Stewart J., Banksy Pays Tribute to Healthcare Heroes in New Artwork Gifted to Hospital, https://mymodernmet.com/banksy-game-changer-nhs-tribute/ (accessed: 22.02.2021).

Withnall A., Aylan Kurdi images were seen by ‘20 million people in 12 hours’, https://www.independent.co.uk/news/world/europe/refugee-crisis-aylan-kurdi-images-were-seen-20-million-people-12-hours-new-study-suggests-a6774181.html (accessed: 21.12.2020).

World Refugee Day: Iconic images of the refugee crisis, https://www.dw.com/en/world-refugee-day-iconic-images-of-the-refugee-crisis/g-39302018 (accessed: 21.01.2021).

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Ratajczak, M. . (2021). Medialny obraz „solidarności” w czasach kryzysu. Media Biznes Kultura, (2(11), 125–140. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6645

Numer

Dział

Artykuły