Media, informacja a szczepienia przeciw COVID-19

Autor

  • Katarzyna Bałandynowicz-Panfil Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

szczepienia, COVID-19, pandemia, media

Abstrakt

Czwarta fala pandemii COVID-19 stanowi kolejne istotne wyznawanie dla społeczeństw europejskich. Mimo szeroko zakrojonych działań w większości państw nie osiągnięto bezpiecznego poziomu odporności populacyjnej. Dotychczasowe działania i programy rządowe miały na celu nakłonienie jak największej liczby osób do przyjęcia szczepień. Pełna dostępność do nieodpłatnych szczepień przyniosła odmienne poziomy w zakresie udziału osób w pełni zaszczepionych w krajach Unii Europejskiej. W artykule zaprezentowano wstępne wyniki badań nad rolą mediów w kształtowaniu postaw proszczepiennych w Polsce na podstawie krytycznej analizy literatury przedmiotu, danych statystycznych oraz badań empirycznych. Odmienność postaw wobec szczepień przeciw wirusowi SARS-CoV-2 w poszczególnych krajach Unii Europejskiej ma wielopłaszczyznowe uwarunkowania. Należą do nich czynniki o charakterze społecznym, politycznym i kulturowym. Istotną rolę odgrywają informacje, kształtujące postawy społeczne w omawianym zakresie. Jednym z podstawowych źródeł tych informacji są media – zarówno tradycyjne, jak i internetowe. Warto zatem określić siłę mediów w walce o budowę odporności ludności w obliczu pandemii. 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anwar A. et al., Role of Mass Media and Public Health Communications in the COVID-19 Pandemic, „Cureus” 2020, Vol. 12(9), e10453.

Baj-Rogowska A., Mapping of the COVID-19 Vaccine Uptake Determinants From Mining Twitter Data, „IEEE Access” 2021, Vol. 9, s. 134929–134944.

Bendau A. et al., Associations between COVID-19 related media consumption and symptoms of anxiety, depression and COVID-19 related fear in the general population in Germany, „European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience” 2021, Vol. 271(2), s. 283–291.

Berenza D., Biały M., Bieniasz J., Epidemiologia [w:] COVID-19 – opracowanie zgodne ze stanem wiedzy na 26.03.2020 r., https://www.umed.wroc.pl.

Bilal et al., Role of electronic media in mitigating the psychological impacts of novel coronavirus (COVID-19), „Psychiatry Research” 2020, Vol. 289, 113041.

Bridgman A. et al., The causes and consequences of COVID-19 misperceptions: Understanding the role of news and social media, „Misinformation Review” 2020, Special Issue: COVID-19.

Chao M. et al., Media use and acute psychological outcomes during COVID-19 outbreak in China, „Journal of Anxiety Disorders” 2020, Vol. 74, 102248.

Chou W.-Y.S., Budenz A., Considering Emotion in COVID-19 Vaccine Communcation: Addressing Vacinne Hesitancy and Fostering Vaccine Confidence, „Health Communication” 2020, Vol. 35, Issue 14, s. 1718–1722.

Cordina M., Lauri M.A., Lauri J., Attitudes towards COVID-19 vaccination, vaccine hesitancy and intention to take the vaccine, „Pharmacy Practice (Granada)”, March 2021, Vol. 19, No. 1.

Coronavirus (COVID-19) Vaccinations. Statistics and Research, ourworldindata.org. Data base: ourworldindata.org.

Eden A.E. et al., Media for Coping During COVID-19 Social Distancing: Stress, Anxiety, and Psychological Well-Being, „Frontiers in Psychology” 2020, www.frontiersin.org.

Feng L.-X. et al., Modelling the effects of media coverage and quarantine on the COVID- 19 infections in the UK, „Mathematical Biosciences and Engineering” 2020, Vol. 17(4), s. 3618–3636.

Gomez-Aguinaga B. et al., Spanish-Language News Consumption and Latino Reactions to COVID-19, „International Journal of Environmental Research and Public Health” 2021, No. 18, 9629.

Gozii, N. et al., Collective Response to Media Coverage of the COVID-19 Pandemic on Reddit and Wikipedia: Mixed-Methods Analysis, „Journal of Medical Internet Research” 2021, Vol. 22, No. 10, e21597.

He Y., Vinci R.J., Uncertainty in the COVID-19 Pandemic and the Art of Medicine, „Pediatrics”, May 2021, Vol. 147, Issue 5, e2020042937.

Jakie szczepionki przeciw COVID-19 są dopuszczone do obrotu?, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, www.szczepienia.pzh.gov.pl.

Jarynowski A., Skawina I., Attempt at profiling and regionalisation of COVID-19 vaccine campaigns in Poland – preliminary results, „European Journal of Translational and Clinical Medicine” 2021, Vol. 4(1), s. 13–21.

Klimiuk et al. K., Vaccine misinformation on social media – topic-based content and sentyment analysis of Polish vaccine-deniers’ comments on Facebook, „Human Vaccines & mmunotherapeutics”2021, No. 17(7), s. 2026–2035.

Kontis V. et al., Lessons learned and lessons missed: Impact of the COVID-19 pandemic on all-cause mortality in 40 industrialised countries prior to mass vaccination, medRxiv. The preprint server for health sciences, www.medrxic.org .

Lewandowsky S. et al., The COVID-19 Vaccine Communication Handbook. A practical guide for improving vaccine communication and fighting misinformation, 2021, www.handmd.io.

Limaye R.J. et al., Building trust while influencing online COVID-19 content in the social media world, Comment, „The Lancet Digital Health” 2020, Vol. 2, Issue 6, s. e277–e278.

Malik A.A. et al., Determinants of COVID-19 vaccine acceptance in the US, „EClinicalMedicine”2020, No. 26, 100495.

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, www.szczepienia.pzh.gov.pl.

Narodowy Program Szczepień przeciw COVID-19, grudzień 2020.

Raport szczepień przeciwko COVID-19, www.gov.pl.

Russell F.M., Greenwood B., Who should be prioritised for COVID-19 vaccination?, „Human Vaccines & Immunotherapeutics” 2021, Vol. 17, No. 5, s. 1317–1321.

Sauer M., Limaye R., Building trust in vaccination, Vaccine reports, Coronavirus Resource Center, Johns Hopkins University, www.coronavirus.jhu.edu.

Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, www.pacjent.gov.pl.

Shmueli L., Predicting intention to receive COVID-19 vaccine among the general population using the health belief model and the theory of planned behavior model, „BMC Public Health” 2021, No. 21, 804.

Skolimowski P., Martewicz M., Poland Overhauls Covid Vaccine Rules to Speed Up Rollout (30 marca 2021), bloomberg.com.

Srivastava K.Ch. et al., Façade of media and social media during COVID-19: A review, „International Journal of Research in Pharmaceutical Sciences” 2020, Special Issue 1(11), s. 142–149.

Szczepionki przeciwko COVID-19. Walka z fałszywymi informacjami, Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, www.gov.pl.

Toshida T., Jagruti Ch., COVID-19 rumours and facts in media, „International Journal of Research in Pharmaceutical Sciences” 2020, Special Issue 1(11).

Trojanowska M., Wincewicz-Price A., Zyzik R., Od szczepionek do szczepień. Jak skutecznie włączyć społeczeństwo w walkę z pandemią?, „Policy Paper” 2021, nr 2.

Vaccine Tracker, Bloomberg.org.

Wierciszewski M., Będzie o dwa miliony zakażeń mniej. Nowa, bardziej optymistyczna, prognoza dla epidemii, Business Insider, www.businessinsider.com.pl.

Wysocka M., Ozdrowieńcy z COVID-19 a szczepienia. Garść istotnych faktów, Serwis zdrowie, www.zdrowie.pap.pl.

Zhao E. et al., Media trust and infection mitigating behaviours during the COVID-19 pandemic in the USA, „BMJ Global Health” 2020, Vol. 5, Issue 10, e003323.

Zhou W. et al., Effects of media reporting on mitigating spread of COVID-19 in the early phase of the outbreak, „Mathematical Biosciences and Engineering” 2020, Vol. 17(3), 2693–2707.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Bałandynowicz-Panfil, K. . (2021). Media, informacja a szczepienia przeciw COVID-19. Media Biznes Kultura, (2(11), 201–215. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/6650

Numer

Dział

Artykuły